Lyskrysset markerer det søndre endepunktet for strekningen som T Stangeland Maskin skal utvide. Vegen i forgrunnen blir lagt i kulvert. Utvidelse av fylkesveg 44 på den andre siden av lyskrysset blir sendt ut på anbud neste år. (Bilde: Anders Haakonsen)

Hjemmeseier til T S Maskin

Prisen kan virke urimelig høy, men den er ikke mye høyere enn Vegvesenets overslag. Forklaringen er at 120 meter av vegen skal ligge i kulvert. Denne skal støpes på en strekning hvor vegen går i skjæring i dag. Før støpingen kommer i gang, blir vegen senket med opptil 5 meter og skjæringen utvidet i bredden med 7 meter.

Kulverten blir 20,7 meter bred. Den får tre løp, et i hver retning for biler og sykkelfelt, og et i midten for kollektivfelt i begge retninger. Taket i kulverten blir 60 cm tykt, veggene blir 50 cm tykke.





Grøntområde over taket

Når den er ferdigstøpt, vil kulverttaket ligger ca. halvannen meter høyere enn vegen ligger nå. Over taket skal det etableres et grøntområde i samme nivå som terrenget hadde før den opprinnelige skjæringen ble sprengt. Fortauet som går langs vegen i dag, blir erstattet av en gangveg gjennom det nye grøntområdet.

Vegvesenet har prosjektert kulverten i egenregi. Øvrig prosjektering er utført av Multiconsult.

Fylkesveg 44 er en av to hovedinnfartsårer til Stavanger fra sør. Det er ingen omkjøringsmuligheter i nærheten, så trafikken må gå i hele anleggsperioden. Byggegropen blir så bred at det er plass nok til å holde to felt åpne hele tiden. Vegen vil bare bli stengt i forbindelse med sprenging.





17 berørte eiendommer

Randbebyggelsen ligger tett på begge sider av vegen. Vegvesenet har innløst større eller mindre deler av 14 næringseiendommer og 13 boligeiendommer, men alle bygninger får stå.

Strekningen som skal utvides går mellom Sjøhagen og Zetlitzveien. Det er den andre entreprisen som er utlyst i forbindelse med at fylkesveg 44 får kollektivfelt. Den tredje går ut etter årsskiftet. Den gjelder en 600 meter lang strekning mellom Zetlitzveien og Breidablikkveien.

Andre og tredje entreprise fullføres samtidig i september 2013. Prosjektet er en del av Nord-Jærenpakken som finansieres ved statlige og fylkeskommunale investeringer og bompenger.