Skip og instllasjoner bør helst ikke ha uforutsette sammensøt.
STOR TRAFIKK: Bildet viser et utdrag av trafikkbildet fra Safetecs skipstrafikkdatabase Coast. Fargene representerer ulike skipstyper, rød er f.eks. tankskip. (Bilde: ILL.: Safetec)
Forsyningsskip utgjør ikke den store trusselen for oljeinstallsjonene. (Bilde: Øyvind Hagen/Statoil)

Hindrer kollisjoner med skip og installasjon

  • Olje og gass

– Kollisjoner mellom skip og offshoreinstallasjoner er en reell trussel. Der er derfor viktig å vite hvor skipene seiler, hva man kan gjøre for å minimere kollisjonsrisikoen og hva konsekvensene blir dersom ulykken skulle være ute, sier avdelingsleder Thomas Eriksen i Safetec Nordic AS.

Det er nettopp det Safetecs programmer Coast og Collide hjelper til med å gjøre.





Nordsjøen i sentrum

Safetec har laget lokasjonsspesifikke systemer i flere år. De har komplette databaser for norske og engelske farvann som oppdateres kontinuerlig.

– I tillegg kan vi også utvikle databaser for spesielle områder på forespørsel. Vi har hatt slike prosjekter både i Singapore, Sør-Afrika, Middelhavet og i Mexicogolfen, sier Eriksen.

Coast er en database over rutebasert skipstrafikk basert på en rekke datakilder som Lloyds havnelogg-data, AIS-data, radardata, manuelle trafikktellinger og informasjon fra operatører.

Oppdatering

Ved å analysere og kombinere denne informasjonen, identifiseres beliggenhet og bredde på seilingsrutene, antall skip på hver rute, størrelse, type og alder på skipene. Seilingsrutene kan så presenteres grafisk på elektroniske rasterkart. Coast kan blant annet brukes til trafikkstudier i et område.

– I disse dager er vi midt inne i en oppdatering av systemet. Det blir en større grad av integrasjon med kollisjonsberegningsmodellene. Vi bytter også plattform for å gjøre det mer fleksibelt i forbindelse med innhenting av nye typer data som for eksempel fra AIS-systemer. Innhenting av data blir både enklere og mer nøyaktig, sier Eriksen.





Analyseverktøy

Mens Coast er en database, er Collide et analyseverktøy som beregner risikoen for skipskollisjoner i et område basert på data fra Coast. På bakgrunn av analysene vurderes så hvilke tiltak som må gjøres for å unngå ulykker, og mulige konsekvenser og tiltak dersom ulykken likevel skulle være ute.

Safetec har også nylig utvidet Collide med en beregningsmodell for kollisjoner mellom forsyningsfartøyer og offshoreinstallasjoner under lasteoperasjoner.

Forsyningsskipene blir stadig større. Dermed øker konsekvensene ved sammenstøt selv under lave hastigheter.