Hever realkompetansen

  • offshore

Det er mangel på personell i de fleste disipliner tilknyttet denne delen av olje- og gassvirksomheten.

For å bøte på problemet har Oljeindustriens Landsforening (OLF) invitert 58 praksislærere fra Rogaland for å oppdatere dem innen matematikk og fysikk. Prosjektet er i samarbeid med Universitetet i Stavanger (UiS). Universitetslektorene Janne Fauskanger og Inge Christ leder pilotprosjektet som fordeler seg over seks dager utover skoleåret.

– Praksislærerne er en viktig målgruppe. De skal legge til rette for at egne elever får et godt forhold til realfag. Samtidig skal de gjøre sitt til at våre lærerstudenter får et godt forhold til realfag og til å undervise i realfag, sier Fauskanger. Hun er overveldet av responsen på kurset. 58 av 73 mulige praksislærere meldte seg på.

– Jeg hadde ikke forventet en så sterk interesse. Det er helt unikt. Vi har aldri hatt et kurs med en så høy prosentvis oppslutning av målgruppen, sier Fauskanger.

Kompetanserådgiver i OLF, Thina Hagen, er meget tilfreds med samarbeidet med UiS: –- Bransjen er opptatt av den grunnleggende realfagkompetansen i skolen. For å få elever til å velge oljerelaterte fag, må de har god erfaring med realfagene fra ungdomsskolen og den videregående skole. Lærernes og praksislærernes kompetanse er avgjørende. Praksislærere og lærerstudenter vet hvor vesentlige realfagene er for oljeindustrien, slik at de kan formidle den kunnskapen videre til elevene, sier Hagen på OLFs hjemmeside.

– Det er nettopp dette vi ønsker; å få mange vitebegjærlige elever, nysgjerrige på realfagene, sier Hagen. Den første kursdagen fikk praksislærerne prøve seg på flere matematikk- og fysikkprosjekter både ute og inne. Geir Ringås, praksislærer fra Solås skole på Ålgård, hadde store forventninger til kurset: –- Det er helt fantastisk å få tilbud om dette. Jeg har liten realfaglig bakgrunn og håper å få godt med påfyll til å gjøre realfagbiten mer spennende, sier han. AJS