MED BIODIESEL: Også nye Peugeot 4007 kan kjøres med 30 prosent innnblanding av biodiesel i drivstoffet, akkurat som alle andre dieselmodeller fra PSA. (Bilde: PSA)

Herlig fransk SUV

  • Motor

Hva skal man med en 4WD SUV?

Jo, den er fin på slike vinterdager som vi har hatt i det siste, før gutta har pløyd og strødd, og til de fire turene til hytta hvert år.

Men ellers?

Tja. Uansett: Peugeot 4007 er resultatet av samarbeidet mellom Peugeot/Citroën, gode på motorteknikk, kjørekomfort og design samt Mitsubishi, som er gode på firehjulstrekkere.





Utvilsomt Peugeot

Peugeot 4007 er designet av Peugeot Style Centre i Vélizy utenfor Paris.

Det er liten tvil om at den er en Peugeot, med rene linjer, stor grill, skrånende ovale frontlykter og stor løve i nesa.

At det er en robust bil understrekes kanskje av de brede hjulbuene, store alu-felgene og av bilens gode bakkeklaring.

Reklamen

Brosjyreprat: ”Det markante panseret, kromdetaljene rundt vinduene, og de aerodynamiske taklinjene bidrar også til å gi 4007 det elegante designuttrykket som Peugeots personbiler allerede er godt kjent for”. Ja da, såpass kan vi innrømme.





Stor bil

En lengde på 4,64 meter, bredde på 1,80 meter, høyde på 1,67 meter og bakkeklaring på 174 mm gjør det klart at 4007 er en SUV med visse terrengegenskaper.

Med fem dører og sitteplasser for syv personer, der de to bakerste setene kan foldes sammen i bunnen av bagasjerommet, bør 4007 også være en romslig og fleksibel bil.

Plass

Bagasjerommet rommer 510 liter (VDA-metode) med fem seter oppfelt. Dette kan økes til 1686 liter med bare forsetene i bruk.

Plassen bak tredje seterad er mer enn beskjeden. En praktisk detalj er den delte bakluken som gjør at lastehøyden for bagasjerommet kun er 60 cm over bakken.





Praktisk innredning

Den andre seteraden er delt 40/60 og kan flyttes 80 mm i lengderetningen. I tillegg kan hele raden foldes sammen med et par enkle grep.

Bilen inneholder også praktiske oppbevaringsrom, på dashbordet, i midtkonsollen, i taket og i dørene.

Armlenet mellom forsetene kan justeres 65 mm og består av to deler; den nedre rommer 10 CD-er og den øvre har plass til mobiltelefoner etc. Bakre del av armlenet har to koppeholdere.





Fransk komfort

For å få god kjørekomfort var Peugeot sterkt med på å utvikle og tilpasse bilen, og da spesielt understellet.

Bremser, styring, fjæring, bakaksel og dekk er spesielt tilpasset for å sikre gode kjøreegenskaper og høye grad av komfort, som franske biler jo er kjent for.

Bilen har uavhengig oppheng av alle hjul.

Samtidig har ingeniørene – ikke minst de hos Michelin - etter sigende brukt mye tid på å utvikle et 18” dekk (225/55 R18) som er passende for kjøring på vei og ved forsiktig offroad-kjøring.

Et 16” dekk (215/70 R16) er også utviklet for dem som ønsker å benytte bilen på litt røffere underlag. Da må du skifte hjul!









Mitsu 4WD

4x4 systemet i Peugeot 4007 er levert av Mitsubishi.

Det består av et elektronisk styrt visko-kobling (olje og skiver) som sitter rett foran bakakselen. Denne fordeler dreiemoment mellom for- og bakaksel.

Føreren kan velge en av tre kjøremodi, via en bryter mellom forsetene. Valgene er ”2WD” for kjøring på tørr vei, ”automatisk 4WD” som er den vanligste, og ”4WD lock mode” som er permanent firehjulstrekk for lav fremkommelighet/terreng.





Filtrert HDi

Motoren er en nyutviklet 2,2 liters diesel HDi med partikkelfilter. Det har en levetid på 180.000 km. Motoren yter 156 hk/380 Nm). Maks moment nås allerede ved 2000 o/min. Toppfarten er 200 km/t. Bilen har sekstrinns manuell girkasse.

Forbruket ved blandet kjøring er på 0,72 l/mil, og CO 2-utslippet er 191 g/km. Motoren kan – i likhet med alle HDi motorer fra PSA – kjøres med en innblanding opp til 30 prosent biodiesel for å redusere CO 2-utslippet.