(Bilde: Maria Amelie)

TAKE-OFF MIDT-NORGE 2012

Her legges grunnlaget for fremtidige millionbedrifter

To ganger i året samles studenter og oppfinnere på et hotell i Trondheim. I løpet av seks dager skal det lages forretnings­planer av teknologiske ideer. Vinneren får 100 000 kroner.

Take-off Midt-Norge

  • Arrangeres hvert semester i Trondheim.
  • NTNU Entrepreneurship Center er ansvarlig for gjennomføringen, i samarbeid med HiST, HiNT, HiÅlesund og HiMolde som rekrutterer studenter og ressurspersoner.
  • Hovedfinansiert av InnovasjonNorge, Spare­bank 1 SMN og Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk. I tillegg deltar GassROR IKS, Siva, Leiv Eiriksson Nyskaping, Lyng-Gruppen og NTNU som finansielle bidragsytere.
  • NTNU Entrepreneurship Center (NEC) er del av Institutt for industriell økonomi og teknologi­ledelse ved NTNU og formelt en avdeling under NTNU Samfunnsforskning AS. Senteret ledes av professor Sigmund J. Waagø. Siden 1978 har instituttet arbeidet aktivt med entreprenørskap innen undervisning og forskning.
  • Programmet består av flere faser: rekruttering av gode bedriftsideer med en klar teknologisk forankring, rekruttering av studenter som er interesserte i innovasjon, introduksjonskurs for både studenter og oppfinnere. Det hele bli avsluttet i ideutviklingsseminaret som består av femdagers hotellopphold.

Bedrifter som har tatt av etter Take-off

  • 2008: PramPack – har utviklet og kommersialisert en spesialdesignet trillebag tilpasset transport og beskyttelse av barnevogner.
  • 2009: Hypoxic Technologies – leverer brannsikre rom ved hjelp av inert luft som gjør det umulig å få fyr inne i rommene.
  • 2009: MemfoAct – har utviklet en karbonmembran som muliggjør økonomisk lønnsom produksjon av biometan også i liten skala.
  • 2010: Themis Create – har utviklet produktet Secure Cargo Transfer som sikrer overføring av generell last mellom installasjoner offshore.
  • Samlet omsetning for eksisterende bedrifter, som har deltatt på Take-off Midt-Norge, er 1006 millioner NOK. De har totalt 700 lønnede årsverk, og har gitt en samfunnsøkonomisk avkastning på offentlig støtte på 206 % pr. år.

 

– Nå må du gå! Klokka er tre og du skal straks holde presentasjon, sier fadderen Vegar Lein Ausrød til oppfinneren og lederen for SafeEdge, Tom Dukefoss.

Dukefoss nikker, men står ubevegelig og ser på piler, tankekart og ren tekst som er nedtegnet på en tavle på gruppens arbeidsrom.

– Men dette tar jo bare 30 sekunder, straks ferdig, avfeier studenten Håvard Haraldsen, som peker fram og tilbake på tavlen og gjentar viktige poeng fra oppfinnerens forretningsplan.

Forretningsplanen gjelder ideen til Dukefoss – et lokk til mannhull på skip. Mannhullene på skipsdekk er svært trange og brukes for eksempel til inspeksjon av lukkede tanker. Av og til står de åpne og da er det lett å falle i dem og skade seg.

– Her er litt om markedet, du husker vel den delen, her er også bla bla om produktet, det kan jo du godt, sier Haraldsen.Article1639_Image2659.jpg

Dukefoss finner fram selve mannlokket som han meldte seg på med til nyskapingskonkurransen. Det ser ut som et avlangt og overdimensjonert lokk til en veldig stor kaffekopp. Lokket er designet med dobbel sikring for å forhindre fallulykker på skip.

– Nå må dere virkelig gå, juryen forstår godt at dere ikke har en ferdig presentasjon ennå. Det kommer til å gå bra, beroliger Ausrød.

Dukefoss forsvinner ut av arbeidsrommet og studentene i rommet fortsetter å jobbe med en forretningsplan som skal leveres om nøyaktig 11 timer, klokka 03.00 natt til fredag. Hvert eneste minutt teller her. Prøvepresentasjonen i dag er en øvelse som alle seks konkurrerende team må gjennom.

Akkurat som SafeEdge-gruppen, består de fem andre gruppene av en oppfinner og studenter. I tillegg får hver gruppe tilgang til ressurspersoner og en fadder som veileder dem i prosessen.

Deltakerne jobber nærmest døgnet rundt med å kartlegge finansieringsbehov, potensielle kunder og konkurrenter, ledelsesmodell og teknologiske utfordringer. Fredag blir det alvor og all kartleggingen blir til en trykt forretningsplan. Da skal ideene ut i verden på ordentlig.

Les også: NTNU-studenter bytter ut diesel med sol

Article1639_Image2656.jpg

Oppfinneroppskrifter

Dukefoss er ferdig med presentasjonen og setter seg ned i fellesarealene på hotellet for en prat. Han har tidligere jobbet hos Siemens og Rolls-Royce, men sluttet i sin faste stilling for å drive med innovasjon på heltid.

– Jeg kaller meg selv oppfinner, fordi jeg er glad i å finne opp teknologiske produkter. Jeg har til og med en bok hvor jeg skriver ned alle ideene mine.

– Hvorfor valgte du å delta med denne ideen?

– Det var litt tilfeldig. En venn av meg falt i et mannhull på skip og skadet seg stygt. Det fikk meg til å tenke mer på sikkerhetstiltak på skip.

– Hva har du lært denne uken?

– Jeg lærte veldig mye, og måtte ta en del tøffe avgjørelser og forandre måten jeg tenkte på. Studentene er utrolig ressurssterke og kreative. De står på døgnet rundt og kommer med forslag til forbedring.

Etterlyser innovasjon: – Norsk utdanning er ikke god nok

Virkelighet – ikke reality

Tilbake på SafeEdges arbeidsrom sitter studentene bak sine pc-er. Klokka tikker. De er fem av i alt 30 studenter som er med på nyskapingskonkurransen, og som frivillig har vært sperret inne på Scandic hotell siden søndag.

Selv om deltagerne spiser, sover, jobber og sosialiserer seg på hotellet i fem dager, er Take-off langt fra en realityserie. I stedet for å feste, tar de hundrevis av telefoner til selskaper over hele verden. Samtidig skriver de utkast på utkast til forretningsplan.

– Det er jo litt sært å bo på hotell når hybelen min er på andre siden av veien. Jeg kan krabbe dit på bare et halvminutt, sier Håvard Haraldsen og ler.

– Men det er veldig fint å kunne konsentrere seg om å jobbe. I tillegg er det veldig motiverende å jobbe med mer enn bare en teoretisk problemstilling. Dette gjelder en reell bedrift og en virkelig idé, sier Magnus Eikens.

De fleste av studentene har ingeniørbakgrunn og studerer videre på entreprenørstudiet ved NTNU Entreprenørskole. Det er også noen som går i tredje og fjerde klasse på medisin, humaniora eller samfunnsfag. Den første dagen fordelte de rollene. En er ansvarlig for den skriftlige forretningsplanen, en jobber med presentasjoner, og så videre.

Tian Sørhaug: – Vi har gått fra å være on time til å være online

Article1639_Image2652.jpg

– Yes, we have open holes

Alle må uansett ta mange telefoner for å kartlegge markedet på best mulig måte i løpet av de tre første dagene.

– I Japan fikk vi inntrykk av at de fleste var fryktelig positive, selv om de ikke helt skjønte hva slags produkt vi prøvde å tilby dem. Så vi møtte på en del kulturforskjeller da, sier Eikens.

– Det var jo helt umulig å nå noen i USA, man ble satt over til en telefonsvarer, og så fortsatte det sånn til 15 telefonsvarere. Der må man virkelig kjenne noen som kjenner noen for å kunne klare å nå kunden, sier Morten A. Christophersen.

– De vi fikk tak i i Norge var utrolig hyggelige. Jo høyere opp i systemet vi kom, jo ærligere og hyggeligere mennesker var det, sier Haraldsen.

– Det var morsomt å presentere produktet til et firma i Nederland, mannen der svarte på litt dårlig engelsk: 'Yes, we have open holes and people fall down in them', da lo vi godt, sier Eikens.

Les også: Ungdomsbedrifter imponerte i Gründeridol

Take-off fyller 30 år

I år fyller Take-off Midt Norge 30 år, og har blitt arrangert nesten hvert semester siden starten. Article1639_Image2651.jpg

Det ble etablert av professor Sigmund J. Waagø ved NTH i 1982, og er blitt en stadig viktigere læringsarena for både studenter og oppfinnere.

Store og små bedrifter har sprunget ut av forretningsplaner som er blitt laget under dette arrangementet.

I evalueringsperioden 1995–2005 har til sammen 254 prosjekter vært gjennom Take-off, og til sammen 2210 deltakere har vært med.

Les også: Nå skal færre studenter få toppkarakter

Article1639_Image2653.jpg

Suksessdeltaker

En av de vellykkede bedriftene blant tidligere deltakere, er Systems in Motion (SIM). I 1993 studerte gründerne på NTH, og deltok i konkurransen med en idé om treningssimulator for Forsvaret basert på 3D-grafikk på pc.

– Det var på den tiden 3D-grafikk stort sett ble lagd på avanserte Silicon Graphics-maskiner, og høye kostnader gjorde at avansert visualisering var forbeholdt de få. Vi trodde ganske tidlig at pc ville ta over mye av markedet, forteller en av gründerne bak SIM, Tamer Fahmy.

I 1994 vant SIM Take-off med denne ideen, og fortsatte å jobbe videre med teknologien.

SIM ble etter hvert til en av de mest anerkjente leverandørene av programvare for avansert 3D-visualisering, med blant annet Nasa, Boeing og Toyota som kunder. Noen år senere ble SIM kjøpt opp av Kongsberg Gruppen for mange millioner kroner.

Les også: Utviklet oljestøvsuger – vant 200 000 kroner

Article1639_Image2655.jpg

Tilbake etter 18 år

Likevel har ikke tørsten etter nye oppfinnelser forsvunnet. Noen av gründerne bak SIM er tilbake på Take-off, denne gangen med en bedrift som heter Covert Vector.

Etter å ha observert markedet, har gründerne kommet til konklusjonen at det blir mer vanlig å lagre data på store servere med betydelig prosessorkapasitet. På den måten er de lett å få tak i for brukerne. Det er problemfritt å håndtere de mindre 3D-modellene, som for eksempel i spill. Men så fort 3D-grafikken blir større og omfattende vil mange brukere møte på problemer.

– Vi oppdaget at store modeller, som for eksempel medisinske data fra ultralyd og seismiske data, tar altfor lang tid å laste ned til mobilen eller Ipaden. Når du får dem over, har du ikke nok prosessorkraft til å visualisere dem på en god måte, sier Tamer Fahmy, en av gründerne.

Derfor har Covert Vector utviklet en teknologi hvor man lagrer 3D-grafikk på serverne, distribuerer visualiseringen over nett og viser det med høy bildekvalitet på mobil, nettbrett eller pc. Ved hjelp av en server som kan håndtere veldig mange brukere samtidig, blir teknologien svært lønnsom.

– Bruken av teknologien gir mange fordeler innen samhandling, datasikkerhet, og datadrift. I tillegg gir lavere behov for servere en miljøgevinst, noe mange store aktører er opptatt av, sier Fahmy.

Les også: Slik vil elever gjør Oslo bærekraftig

Article1639_Image2657.jpg

Har fått gode innspill

– Hvordan er det å delta på Take-off igjen sammenlignet med 1993?

– Vi merker at ting går mye fortere denne gangen. Nå har vi tilgang til internett og epost. Markedet er enda mer internasjonalisert og man har større muligheter til å nå flere kunder, sier Fahmy.

– Hvordan har samarbeidet i gruppen vært?

– Vi har holdt teknologien hemmelig en stund, og nå deler vi det med ekstremt dyktige studenter. Det er veldig spennende og nervepirrende. De ser ting med et nytt blikk og har kommet med nye forslag til hvordan vi skal presentere og få teknologien ut i verden. Nå planlegger vi å slippe løsningen på markedet i løpet av 2012.

Forretningsplanen er levert, og allerede tidlig fredag morgen er det tid for presentasjon og kåring av den bedriften som går videre til finalen. Juryen er klar til å evaluere blant annet SafeEdge og CovertVector.

– Take-off er et meget effektivt program. Gründerne får i realiteten mange ekstra øyne og derfor et mye bedre grunnlag til å treffe beslutninger. I tillegg blir man som menneske tvunget til å tenke igjennom egen rolle og ambisjoner i en trygg ramme, sier innovasjonskonsulent Jorun Pedersen, som også er med i juryen.

Stemningen i salen er spent, flere hadde sovet svært lite de siste nettene og mange begynner å lengte hjem til sin egen seng.

Dukefoss blir rost for god teknologi og kreativitet, men får beskjed om å jobbe mer med den økonomiske vurderingen av sitt produkt. Den koster rett og slett for lite til å være så bra.

Covert Vector får også skryt for å være et konkurransedyktig konsept.

Etter tilbakemeldinger går Covert Vector videre til finalen der de skal konkurrere mot vinneren fra vårens oppgjør om prisen på 100 000 kroner til videre utvikling av forretningsplanen. Vinneren kåres på Innovator, som arrangørene selv kaller «gründernes Oscar».

Tirsdag denne uken kom beskjeden fra Trondheim. Covert Vector beseiret utfordreren Vertical Service fra Sunnmøre og vinner årets Take-off Midt-Norge.1200004507.jpg

Denne artikkelen ble skrevet før vinneren var offentliggjort, og sto på trykk i TU 1512, med utgivelsesdato 26. april.

 

Her er juryens begrunnelse for Covert Vectors seier i Take-Off 2012:

Juryen mener dette er en spennende og tidsriktig forretningsidé som retter seg mot et voksende marked. Videre mener juryen det er skrevet en god og gjennomarbeidet forretningsplan som viser at teamet har god kjennskap til markedet. Juryen vil spesielt trekke frem at teamet har solid erfaring som underbygger troverdigheten til prosjektet.

Juryen ser at selskapet har en stor utfordring å komme ut på markedet før konkurrentene, samt bli en premissleverandør for teknisk løsning. Teamet står overfor et krevende utviklingsløp. Juryen har tro på at teamet vil lykkes.

Les også:

– Alle bør kunne noe om realfag

Dette er bioteknologi for dummies

Her studerer de flittigste