Kjører postvogn: Adm. direktør Lasse A. Hansen i Loyds Industrier, godt plantet bak styret, tror Paxster vil gjør e hverdagen mer behagelig for postombærere. Ult Tolfsen er mannen bak designet og den mekaniske konstruksjonen av Paxster. (Bilde: Odd Richard Valmot)

LOYDS PAXSTER

Her kommer den nye postvogna

 

 

I hundre år eller mer har postombærere slitt med å få posten ut til folk. Bedre er det ikke blitt etter at reklame og internettbestilte pakker ble med på lasset.

Heldigvis har sliterne fått tilgang til både to-, tre- og firehjulinger for å lette byrden. Men ingen doninger har så langt vært optimale.

Vil forbedre arbeidsmiljøet

Posten er bestemt på at de postbærerne som trenger det skal få en bedre arbeidsdag: Biler er bra på lange ruter i periferien, men i tettbygde områder trengs det noe nytt.

Og det er noe virkelig­ nytt Loyds Industrier i Sarpsborg har bygget.

En elektrisk firehjuling på et terrenggående ATV-understell. Den kan leveres både som moped og motorsykkel, og har strøm nok til en postrute på flere mil, eller tilsvarende en hel arbeidsdag.

Det er postombærerens jobb som har vært i sentrum, og så har de konstruert en transportplattform som et verktøy for å gjøre jobben så funksjonell og sikker som mulig.

Paxster, som kjøretøyet heter, fikk Norsk Designråds pris «Merket for god design» og vant i tillegg Hedersprisen for beste design i år.

Les også: Nytt superbatteri kan lades på sekunder

Studert postbudene

– Vi har tenkt på jobben som skal utføres når vi har designet Paxster, sier mannen bak innovasjonen og designen, Ulf Tolfsen.

Med sine 68 år på baken er ingeniøren et levende bevis på at det ikke alltid er lurt for bedrifter å si ha det når alderen tikker over 67-merket.

– Vi har arbeidet med interiør til postbiler i mange år, og har mye erfaring på området. Men da vi skulle designe Paxster, måtte vi gå grun­digere til verks. I samarbeid med Posten studerte vi hvordan post håndteres fra den hentes ut på terminalen til den ligger i postkassen. Vi filmet hvordan de jobbet og tenkte ut hvordan vi kunne lage den perfekte arbeidsplattformen, sier han.

Kapasitet og ergonomi

Posten har brukt en lang rekke kjøretøyer fra biler til mopeder, men alle har sine ulemper. Mopeder er fleksible, men ikke gode om vinteren og tar lite last. Da blir det mye ekstra kjøring frem og tilbake til depotet.

– Det ble tidlig klart for oss at dette måtte bli en firehjuling og at ATV-understell ville gi best mulig fremkommelighet året rundt. Verken to- eller trehjulinger kunne konkurrere med dette. I tillegg måtte den ha stor lasteevne og ergonomi som passet til jobben, sier Tolfsen.

Resultatet er et rullende arbeidsmiljø med tilgang til tre kasser foran styret som hver kan inneholde 15 kilo post.

Les også: Har motor i bakhjulet og solceller på siden

Postombærerens nye venn: Paxster er konstruert for fremkommelighet, rekkevidde, ergonomi og kapasitet. Posten ligger rett foran føreren, og det er lett å komme ut og inn med de inntrukne fotbrettene når kjøretøyet forlates. Loyds Industrier

Flere rom

Bak er det et 800 liters lasterom som tar 200 kilo og i tillegg kan det lastes to ganger ti kilo i låsbare rom på hver side av setet. Nok for en vanlig norsk postrute.

– Vi har samarbeidet tett med Posten og deres ergonomer for å komme frem til Paxster, sier adm. direktør i Loyds Industrier, Lasse A. Hansen.

– Utformingen av Paxter har tatt utgangspunkt i brukeren. Det skal være lett å kjøre opp til de fleste postkasser uten å gå ut av setet, men noen ganger går det ikke. Derfor er fotbrettene smale og inntrukket og sittestillingen høy, slik at det blir liten ergonomisk belastning av å gå inn og ut mange ganger på ruta, sier Tolfsen.

Selv om vogna er høy, er tyngdepunktet svært lavt. Batteriene, og det meste av det som veier noe, er plassert så lavt som mulig. Tyngdepunktet er nesten i senter av hjulene.

Elektrisk

Det var ingen tvil om at Paxster skulle være elektrisk. Miljøvennlighet er viktig for Posten, og litiumionebatteriene har mer enn god nok kapasitet til et skift.

– Elektrisk drift gjør også at vi kan gjenvinne bremseenergien, og det er viktig på en rute med mye stopp. Dessuten har vi to motorer, en for hvert bakhjul. Det gjør at vi kan ha en elektronisk differensialfunksjon som gir svært gode vinteregenskaper, sier Hansen.

Motorene sitter montert fast i chassiset i stedet for navmotorer. Det har gjort det mulig å kombinere kraftoverføringen og giringen i form av en godt innkapslet tannrem. Den beveger seg opp og ned med fjæringen. Ikke ulikt kjedet på en motorsykkel.

– Dette er kraftige saker, men det skal være driftssikkert over svært mange år, sier Tolfsen, som er hjernen bak kraftoverføringen.

Kjøretøyet er utstyrt med både ABS og stabilitetskontroll (ESP).

Motorene er på fem kW hver i motorsykkelutgave, men hver begrenses til 2 kW om den skal brukes som moped. Batteriene holder til mellom seks og åtte mil, men de fleste rutene er mindre enn tre.

Batterirommet er utstyrt med varmekabler slik at batteriene kan lades i streng kulde.

Les også: NTNU-studenter bygger racerbil med vinger

Vintersikker

Hansen tror vinteregenskapene er et av de viktige poengene med Paxster.

Fremkommelighet er viktig, men også det at folk slipper å gå inn og ut av et varmt og kaldt miljø.

– Her sitter de i jevn temperatur, men de er beskyttet mot været. Frontruta er utstyrt med varmetråder så den holder seg dugg- og isfri. Vi ser også på varme i håndtakene og setet for å gjøre det mer behagelig når det er streng kulde.

Interesse fra utlandet

Loyds har vist frem Paxster til postvesenet i mange land. Interessen er upåklagelig. Produksjonen kan skaleres opp.

Loyds Industrier flyttet inn i et nytt industrilokale i Sarpsborg for noen år siden og har investert 40 millioner kroner i helautomatiserte maskiner.

De kan ta stålplater ut av automatlageret, skjære dem ut med en hundredels mm nøyaktighet, knekke, gjenge og trekke for så å legge dem tilbake på lageret døgnet rundt uten menneskelig overvåkning. Lakkeringsanlegget er også svært automatisert.

– Denne fabrikken har vi skreddersydd for små og mellomstore serier. Hvis salget tar skikkelig av, kan vi produsere 5000 Paxstere i året, sier Hansen.

Norske lønninger betyr ikke så mye. Kjøretøyet er designet for enkel montasje og service.

– Vi bruker ikke mange arbeidstimer på å montere det, og så lenge alt det andre er så automatisert, ville vi nok heller ha tapt på å sette produksjonen til Kina. Samtidig som vi ville gått glipp av fleksibiliteten, sier han.

Les også:

Så mye skatt kan du spare med firmaelbil  

Dette hjulet har innebygget motor

Dieselbiler forurenser over dobbelt så mye som testene viser