LOCKHEED MARTIN F-35A

Her flyr F-35 i Europa for første gang

Italienskbygget.

Etter å ha meldt avbud på de to store europeiske flyshowene både i fjor og i år, har kampflyet F-35 for første gang fløyet i Europa.

Jomfruferden skjedde mandag fra Cameri-fabrikken i Nord-Italia der flyet er bygget.

Flyet var AL-1, som ble rullet ut i mars og etter planen skal leveres til det italienske flyvåpenet mot slutten av året.

– Nok en historisk milepæl for F-35-programmet, skriver Lockheed Martin i en pressemelding.

Se også: Her skyter F-35 181 skudd på tre sekunder

Avlyst etter motorbrann

Det selskapet derimot ikke skriver noe om, er at flytypens første flygning utenfor USAs grenser skjer kraftig på overtid:

I april 2014 forberedte Lockheed Martin den første transatlantiske flygningen med tre F-35B-maskiner til England.

Flyene skulle etter planen delta på Royal International Air Tattoo (RIAT) i Fairford og Farnborough International Air Show.

Men en motorbrann i juni samme år satte F-35-flåten på bakken og dermed ble den første flyturen til Europa avlyst.

Det ble heller ingen oppvisning i sommer på Le Bourget, flyshowet i Paris.

Les også: Testflyger: – F-35 blir knust av F-16 i nærkamp

Harrier, Tornado og AMX

Italia skal ha både F-35A, samme versjon som Norge har bestilt, og STOVL-varianten F-35B («short takeoff/vertical landing»).

Disse skal erstatte det italienske flyvåpenets (AMI) 62 Panavia Tornado IDS og 16 ECR kampfly og 110 AMX A-11B Ghibli bakkeangrepsfly, samt den italienske marinens 14 AV-8B Harrier II.

Det første norske F-35A-flyet har nettopp vært til siste finpuss i lakkeringshangaren og skal overleveres på en seremoni om to uker.

Se også: Her går F-35 utfor hoppkanten

De italiensk-brasilianske AMX A-11B-flyene er blant dem som skal erstattes av F-35A i det italienske flyvåpenet.
De italiensk-brasilianske AMX A-11B-flyene er blant dem som skal erstattes av F-35A i det italienske flyvåpenet. Tech. Sgt. Michael R. Holzworth

Sluttmontering og vinger

Cameri-fabrikken ligger 40 kilometer vest for Milano og betegnes som et Faco-anlegg («Final Assembly and Check Out»).

Det eies av den italienske staten og drives av Finmeccanica-Alenia Aermacchi.

F-35-produksjonen startet i juli 2013. Både A- og B-versjonen skal bygges ferdig her, inkludert etter planen også framtidige fly for Nederland.

I tillegg til sluttmontering produserer Finmeccanica-Alenia Aermacchi komplette vingesett som sendes over til Lockheed Martin-fabrikken i Texas.

Den norske statsforetaket AIM Norway vant for to år siden den første kontrakten som underleverandør på overflatebehandling og klargjøring av halerorkomponenter for den italienske fabrikken.

Les også: Nå trener F-35 og F-22 sammen for første gang