Billig: For rundt 3.900 kroner kan man bli eier av kinesiske Mi Qicycle, en sammenleggbar elsykkel rettet mot det kinesiske massemarkedet. (Foto: Xiaomi/Iriding)

BILLIG SAMMENLEGGBAR ELSYKKEL - MI QICYCLE

Her er el-sykkelen som danker ut Clas Ohlson og Biltema på pris

Biltema og Clas Ohlson har i flere år hatt flere rimelige elsykler til under 10.000 kroner på det norske markedet. Den billigste er trolig denne Yosemite-modellen fra Biltema som i øyeblikket koster rett under 5.000-lappen.

Nå har den kinesiske elektronikkprodusenten Xiaomi, verdens 3. største mobilprodusent, lansert en elsykkel som gjør som mange kinesiske produkter: Presser prisen enda et hakk ned. 

For rundt 3.900 kroner kan man bli eier av kinesiske Mi Qicycle, en sammenleggbar elsykkel rettet mot det kinesiske massemarkedet.

Sykkelen veier 14,5 kilo, og er dermed over sju kilo lettere enn Biltemas billigste elsykkel. Den har også sterkere motor og batteri, og halveres i størrelse når man klapper den sammen.

Mi Qicycle har et tre-girsystem fra Shimano og en motor på 250 W/36V integrert i forhjulet.

Den horisontale sylinderen, som gir den kinesiske elsykkelen et noe annerledes uttrykk, rommer et lithiumione-batteri fra Panasonic på 208,8 Wh.

Det skal ifølge produsenten holde til 45 kilometer på en ladesyklus, som er beregnet til tre timer for fullt ladet batteri. 

Kritisk til påstått rekkevidde

Rekkevidde-påstanden kan muligens tas med en klype salt. Så sent som i april advarte den tyske sykkel-eksperten Hannes Neupert i tyske Extra Energy, en organisasjon som gjør uavhengige elsykkel-tester, at man generelt ikke bør stole på produsenters opplysninger om rekkevidde:

– Produsentdata for rekkevidde er det ingen vits i å referere til. Disse gir ofte falske forhåpninger, sa Neupert til Teknisk Ukeblad.

Uansett, topphastigheten til Mi Qicycle er oppgitt til 20 kilometer i timen. Den er utstyrt med bluetooth og kan kobles til smarttelefonen, slik at eieren kan sjekke sykkelstatus, antall kjørte kilometer og GPS-navigasjon.

Et lite display på styret viser blant annet tid, fart, hvor langt man har syklet og hvor mye batteri det er igjen.

Egen app: Mi Qicycle har bluetooth og kan kobles til smarttelefonen slik at eieren kan sjekke sykkelstatus, antall kjørte kilometer og GPS-navigasjon.
Egen app: Mi Qicycle har bluetooth og kan kobles til smarttelefonen slik at eieren kan sjekke sykkelstatus, antall kjørte kilometer og GPS-navigasjon. Foto: Xiaomi/Iriding

Må kjøpes i Kina

Sykkelen, som har gått sin seiersgang i en rekke internasjonale medier, har tre ulike modus: "Fitness", sparemodus, "balanced" og "extra power"

Den største ulempen med Mi Qicycle er man i øyeblikket enten må bo eller kjenne noen som bor i Kina for å få tak i modellen, ettersom sykkelen i øyeblikket bare selges der.

Gjør du det kan du til gjengjeld velge mellom fire ulike farger, rød, sort, gul og hvit.

Hulda Tronstad i Elbilforeningen, som også leder prosjektet Jobbsykkelen, tror Mi Qicycle blir å finne på elsykkelbransjens store, årlige happening i Tyskland denne høsten.

– Jeg vil tro at denne modellen kommer til Eurobike i august. Her gjør produsentene avtaler med europeiske elsykkel-forhandlere. I fjor var det en del kinesiske elsykkel-produsenter som jaktet på tyske, nederlandske og franske kontrakter på messen, sier Tronstad.

Fraråder nettkjøp

Rådgiveren innen elektrisk mobilitet advarer imidlertid mot å kjøpe elsykkel på nett, og ikke via en norsk forhandler. 

- Hvis jeg skulle ha kjøpt en elsykkel, ville jeg kjøpt fra noen jeg eventuelt kunne klaget til og som kunne reparere den om noe gikk i stykker. Det er et generelt råd: Kjøp fra noen som også kan yte service, råder Tronstad.

Tronstad har ett konkret ankepunkt overfor Mi Qicycle: Elsykkelen har forhjulstrekk. 

– De rimeligste syklene har ofte motor i forhjulet, og det er det minst gunstige stedet å plassere motoren. Får du en skrens, er det ingenting som holder framdriften oppe. Det kan potensielt bli farlig, påpeker Tronstad. 

Mi Qicycle er det andre produktet fra det Xiaomi-støttede oppstartsselskapet Iriding, som lanserte premiumutgaven i mars i en helt annen prisklasse: 25.500 kroner.

Førstegangskjøp

Tronstad mener Mi Qicycle er et typisk førstegangskjøp, for folk som aldri har hatt elsykkel.

Hun mener en billig sammenleggbar variant er en fin måte å bli kjent med konseptet, men legger til at de fleste som kjøper en så rimelig sykkel ikke bruker den mye. Og at de kjøper en dyrere og mer avansert elsykkel etterhvert.

– Sammenleggbare sykler er genialt til pendling, særlig hvis man for eksempel skal sykle 2 kilometer til stasjonen for så å ta toget videre. Men det vanligste er nok å ha en slik sykkel på hytta og i båten, med begrenset bruk, sier Tronstad.

Se hvordan Mi Qicycle halveres i størrelse:

Se hvordan Mi Qicycle blir halvert i størrelse:

Kommentarer (12)

Kommentarer (12)