Henger i en tråd

  • offshore

Sandefjord: Utallige undersøkelser viser at det offshorearbeidere frykter mest, er helikoptertransporten ut til plattformene.

Forskjellige patenter og løsninger er kommet fra tegnebrettet, for deretter å forkastes når det har vært snakk om sjøverts transport til installasjonene.

Problemet er hvordan komme seg sikkert fra fartøyet og opp på plattformdekket. Å befinne seg i en kurv som henger i kranen er langt fra folks ønsker. Det gjøres kun i enkelttilfeller, ikke når det er snakk om store utskiftninger av mannskaper der ute i blåmyra.

Oppfinner og konstruktør Thor Haavie i Hitec Framnæs kan ha lagt et columbi egg.

Under en reise til Houston Texas fikk han følgende forespørsel fra et av de større oljeselskapene som opererer i Mexicogolfen:

- Hvis kostbar helikoptertransport erstattes med rimeligere hurtigbåtbefraktning av mannskaper, hvordan kan personellet overføres sikkert mellom båt og plattform? Finnes det innretninger for en sikker og rask overføring av et større antall personer?

10.000 meter over havet

Dette var en utfordrende oppgave som Haavie ikke umiddelbart tente på, men i underbevisstheten var arbeidet i full gang.

Og godt plassert om bord i KLMs 747 maskin med retning Amsterdam og Norge, så kom ideen.

- Etter en flaske rødvin til middagen, fant jeg løsningen. Vi må kunne bruke kranen om bord på plattformen, og passasjerene må sitte beskyttet i en kapsel. Kapselen skal løpe langsmed en rettesnor, en wire, for å hindre at kapselen slenger i alle retninger. Denne wiren må alltid være stram. Det gjøres med en vinsj som kontrollerer strekket i wiren og alltid strammer forbindelsen, forteller Haavie.

Dermed kan kapselen heves og senkes sikkert fra et fartøy som beveger seg i sjøen og opp til plattformdekket ved å bruke den vanlige kranen om bord.

- Løsningen egner seg for sydligere farvann, hvor det er moderate bølgehøyder og bølgebevegelser. Jeg tror ikke dette er en løsning for norske forhold, sier Haavie.

Evakuering

Løftewiren fra kranen er forbundet med en stålwire som opereres av en konstant strekkvinsj, montert på båtdekket. Wiresystemet føres gjennom senteret i kapselen og ned til vinsjen på dekk.

Bemanningskapselen hviler på en konisk struktur, montert på båtdekket, som leder kapselen ned til riktig plassering på båtdekket de siste metrene. Strekkvinsjen står inne i denne koniske strukturen.

Bemanningskapselen er ikke direkte festet til noen deler av stålwiresystemet: Kapselen henger simpelthen i elastiske stropper som er festet til krankroken

I underkant av kapselen er det montert en gummiring som gjør at den lander mykt både på båt- og plattformdekket. Folk sitter beskyttet inne i kapselen. Fartøyet som frakter folk ut på feltet er hurtiggående, gjerne en katamaran.

Bakgrunnen for at oljeselskapene ønsker et alternativ til helikoptertransport er kostnadene. Helikopter er dyrt. Det har begrenset med passasjerkapasitet, og folk føler en stor risiko forbundet med flyturen.

I Mexicogolfen er det dessuten langt flere mindre plattformer enn de tvi er vant med fra norsk sokkel. Med fartøyer er muligheten langt større for å få mer effektive logistikkløsninger i personelltransporten.

Dessuten - amerikanske myndigheter krever at plattformer evakueres og stenges ned ved orkaner. Dette er svært kostbart med helikopter og kan gjøres langt mer effektivt med fartøy og kapsel.