KONTRAKTER: Konsernsjef Jan Arve Haugan og Kværner har hendene fulle med arbeid. Det yrer i hjemmemarkedet, det vi si Nordsjøen. Kvartalstallene for Kværner ble presentert i Oslo 10. august. (Bilde: Tore Stensvold)
MADE IN RUSSIA: Betongplattformen til Sakhalin 1-prosjektet i dokken i fjor høst. I mai startet uttauingen og i juli ble platformen installert. (Bilde: Tore Stensvold)
FERDIG-FERDIG: Kværner Stord hadde rundt 1000 i arbeid med å gjøre Skarv FPSO 100 prosent ferdig ved verftet før skipet gikk til feltet. FPSO-en på 292 meter var langt fra så ferdig som det skulle da det forlot Samsung-verftet i Sør-Korea og Kværner fikk en større jobb med å gjøre skipet klart. Av grunner som ikke kan føres tilbake til Stord, ble produksjonsstartenutsatt flere ganger. (Bilde: Tore Stensvold)
NY VÅR: Kværner Verdal ser en ny vår for jackets til oljeindustrien. Vindkraft-understell er ikke lenger så aktuelt for Kværner.

KVÆRNER RESULTAT Q2 2012

Hendene fulle for Kværner

Aktiviteten i Nordsjøen sørger for at Kværner har en solid ordreinngang.

En smilende konsernsjef Jan Arve Haugan rapporterte om en ordreinngang på litt over 15 milliarder kroner i andre kvartal i 2012.

Total ordreserve er dermed oppe i 23 milliarder kroner. Kontraktene strekker seg over flere år og sikrer jevn beskjeftigelse.

Driftsinntektene er imidlertid gått ned fra 7,2 milliarder kroner til 5,3 milliarder kroner i årets seks første måneder mot første halvår i fjor. Det skyldes mindre inntekter fra den internasjonale virksomheten.

Les også: Her bygges Russlands største betongplattform

Venter ute - jobber hjemme

Det bekymrer ikke Kværner-sjefen. Selskapet har lagt inn tilbud på mange prosjekter, men avgjørelsene trekker noe ut i tid.

I Nordsjøområdet er det høyere aktivitet enn det har vært på lenge. Nye oljefunn er en vesentlig pådriver.

Kværner-sjefen merker at oljeselskapenes holdning om raskere utbyggingstakt, særlig godt kjent ved Statoils “fast track-prosjekter”, smitter over på store prosjekter.

Spurt om kapasitet

- Vi får en rekke henvendelser med spørsmål om kapasitet og leveringstider. Det virker som om en del vil sikre seg at det er gjennomføringsevne dersom det blir tatt raske beslutninger om å gå ut med anbudsinnbydelse, sier Haugan til Teknisk Ukeblad.

Normal leveringstid av et plattformdekk, en topside, er ca. 36 måneder.

- Vi jobber knallhardt hele tide for å få ned produksjonstid og øke konkurranseevnen, sier Haugan  

På spørsmål om oljeselskapene ønsker norske kontraktspartnere og leverandører etter dårlig erfaring fra andre land, er Haugan diplomatisk og innfører et nytt begrep:"Ferdig-ferdig".

100 prosent

- Når vi lover å levere en modul, dekk, jacket eller betongplattform, leverer vi det til tid og kvalitet. Vi leverer ferdig-ferdig slik at kunden kan benytte værvinduet til planlagt installasjon og produksjonsstart. Hos oss vet oljeselskapene at de får de det etterspør, sier Haugan.

Han viser blant annet til Skarv-skipet, som ble tauet til Stord i fjor og ferdigstilt ved anlegget der.

– Da skipet forlot Stord, var det klart til oppkobling, sier Haugan.

Se bildene: Skarv klargjøres på Stord

Investerer

Verkstedet på Stord skal oppgraderes for 250 millioner kroner. Avgjørelsen ble tatt etter at Kværner i mai fikk EPC-kontrakten med Lundin for dekket til Edvard Grieg-utbyggingen (tidligere Luno). 

Plattformdekket har en totalvekt på 21 000 tonn og består av en hovedmodul, en kombinert bolig- og utstyrsmodul, en prosessmodul og et flammetårn.

En ny stor kran med løftekapasitet på 800 tonn vil bidra til langt større kapasitet og mye bedre utnyttelse av verkstedfasilitetene på Stord.

Den nye Goliat gantry-kranen skal erstatte dagens kran på 350 tonn. 

- Vi endrer kranbanen slik at den kan flytte moduler på et større område og snu dem slik at vi kan utføre arbeid sikrer og tryggere. Vi kan også motta større og mer ferdige enheter fra underleverandører, sier Haugan.

HMS-smekk

Kværner-sjefen sier at selskapet har lagt enda mer trykk på helse, miljø og sikkerhet etter kranulykken på Kværner Verdal i  februar.

Toppledelsen ble skiftet og Kværner ilagt en bot på 900.00 kroner, som er betalt.

Nesten halvparten av dem som er inne på verftene er ansatt hos underleverandører. - Vi trekker dem derfor enda mer inn i vårt sikkerhetsarbeid, sa Haugan.

Les også: Fortsatt ubesvarte spørsmål etter Stord-ulykken

Isforsterket betong

Kværner har nå levert den store betongplattformen Sakhalin-1/ Arkutun-Dagi til Exxon Neftegas på østkysten av Russland. Installasjonen ble tauet ut i mai/juni og satt ned på havbunnen i Okhotsk-havet, like utenfor nordspissen av Sakhalin-øya. Der et det is store deler av året.

- Det var en suksess og alt gikk etter planene, sier Bjørn Gundersen, konserndirektør med ansvar for betonginstallasjoner.

For Kværner har vinden definitivt gått ut av markedet for stålstruturer til vindkraftverk.

– Vi ser ikke det som et viktig marked, vi har nok å gjøre med stålunderstell til oljesektoren, sier Haugan.

Verdal er i ferd med å sluttfør en leveranse av 48 like understell til Nordsee Ost samt ett for transformatorstasjon. Det har nærmest blitt en samlebåndsleveranse.

Les også:

Kværner vil bygge verft i Russland

Ny vår for betongplattformer

Startskudd for 36-milliarders-prosjekt  

Her er Statoils flytende testlab