Samferdselsdepartementet har bestilt en rapport som sier at Flytoget bør prioriteres foran pendlertogene til NSB når det åpnes for flere avganger gjennom Oslotunnelen fra 2012. (Bilde: Mona Strande)

Heller flytog enn pendlertog

Samferdselsdepartementet har bestilt en rapport fra Urbanet Analyse, hvor de ber om anbefalinger for hvilke tog som bør prioriteres når Oslotunnelen mellom Skøyen og Oslo S er ferdig renovert og tåler tettere trafikk fra 2012.

Statsstøtten har skylda

I rapporten anbefaler Urbanet at flytoget og dets passasjerer prioriteres foran NSBs jobbpendlere fordi det er billigst for staten, skriver Aftenposten.

Siden Flytoget ikke får statsstøtte koster det ingenting å la flytoget kjøre flere tog over lengre avstander. Dermed får man også mer igjen for hver skattekrone ved å prioritere flytoget, noe som understrekes som viktig i rapporten.

Når NSBs avganger er subsidiert, er det derfor NSBs passasjerer som taper i analysen.

– Vil svekke NSB

– NSB er kraftig fortørnet over konklusjonen i rapporten. Dette betyr at en pendler har lavere verdi enn en flytogpassasjer. Det er stikk i strid med politiske signaler, som sier det er et mål å få flest mulig til å ta toget, sier direktør for persontrafikk i NSB, Stein Nilsen, til Aftenposten.

Han mener at hele togrevolusjonen faller i grus hvis Samferdselsdepartementet går med på rapportens anbefalinger:

– Da trekkes grunnpilaren ut av vår nye ruteplan, og togrevolusjonen blir utsatt på ubestemt tid. Det vil spesielt ramme Østfoldbanen, men også ett av togene som går nordover. Vårt tilbud er ikke godt nok i dag, og det vil være uforsvarlig å svekke det ytterligere, sier Nilsen til avisen.