Jernbaneverket kartlegger grunnen langs Intercitytraseen med helikopter. (Foto: Jernbaneverket)

INTERCITY

Helikopter med «metalldetektor» skal kartlegge Intercity-traséen

Første gang denne type målinger gjøres i forbindelse med jernbaneutbygging.

Intercity

  • 230 km nytt dobbeltspor på Dovrebanen, Vestfoldbanen og Østfoldbanen.
  • Satsingen skal gi de reisende flere avganger, kortere reisetid og bedre regularitet.
  • Strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen 2024.
  • Utbyggingen skal videreføres til Lillehammer, Skien og Halden i 2030.

For å kartlegge hvor dypt det er ned til fjellet i områdene Intercity-strekningen skal krysse, skal Jernbaneverket denne uken starte med kartlegging av grunnforhold fra luften.

– Vi håper også at vi får data som sier noe om kvikkleireforekomster og svakhetssoner i berg. Metoden er et supplement til de vanlige grunnboringene, men informasjonen kan brukes til å redusere antall boringer ved at vi kan bore mindre noen steder og mer der hvor vi har behov for mer detaljert informasjon, sier Anne-Lise Berggren, geotekniker i Jernbaneverket.

Første gang

Det er første gang slike målinger gjøres fra helikopter i forbindelse med jernbaneutbygging i Norge.

– Vi synes det er veldig spennende at denne metoden også kan brukes i jernbaneprosjekter. Informasjonen fra undersøkelsene blir svært verdifull i den videre planleggingen av dobbeltspor på InterCity-nettet, sier prosjektdirektør for InterCity-prosjektet i Jernbaneverket, Anne Siri Haugen.

Helikopteret skal gjøre registreringer i til sammen fem fylker og 19 kommuner langs Vestfoldbanen, Dovrebanen og Østfoldbanen.

Les også: I dag går det 100 flere tog i døgnet enn for to år siden

Jernbaneverket kartlegger grunnen langs Intercitytraseen med helikopter.
Elektromagnetiske bølgerDet er første gang slike målinger gjøres fra helikopter i forbindelse med jernbaneutbygging i Norge. Jernbaneverket

Elektromagnetiske bølger

Undersøkelsene gjennomføres ved hjelp av elektromagnetisk stråling fra en stor antenne som henger under helikopteret.

– Det fungerer på samme måte som en metalldetektor, men istedet for å kun gi oss en tone når vi møter på noe i bakken, så får vi en hel symfoni av informasjon. Utstyret sender elektromagnetiske bølger flere hundre meter ned i bakken og måler ledningsevne eller motstand i materialene. Forskjellige materialer gir forskjellig motstand avhengig av vann-, leire- og saltinnhold, forklarer Berggren.

Utstyret kommer til å henge cirka 30 meter over bakken.

– De elektromagnetiske bølgene som brukes er ikke skadelig for mennesker eller dyr, understreker Berggren.

Les også: Intercity skal bygges for 250 km/t. Men her må togene uansett kjøre i halv fart

Kostnadseffektivt

Helikopteret kommer til å fly i lav hastighet frem og tilbake langs en planlagt rute.

Berggren forteller at dette er en kostnadseffektiv og raskt måte å få en grov oversikt over grunnen langs alle Intercity-strekningene.

– Vi får sammenhengende informasjon om grunnen og ikke kun punktinformasjon slik som du får ved vanlige grunnboringer, sier hun.

Dataene skal benyttes til å lage en 3D-modell av bergflaten.

Les også: Nye, bredere, flytog får en toppfart på 250 km/t