Hardangerbrua blir en hengebru i stål, med gigantiske betongtårn på hver side. (Bilde: Statens Vegvesen)
På hver side av brua går veien inn i tunnel. Tunnelene skal AF Skandinavia stå for. (Bilde: Illustrasjon, Statens vegvesen)

Hardangerbrua bygges av dansker

  • Bygg

– Brua er fantastisk fin, med utrolig flotte proporsjoner. Det er rett og slett et monument, og vi gleder oss til å se den realisert, sier MT Højgaards seksjonsdirektør for Nord-Europa, Christian M. Levinsen.

Betong fra Veidekke

Statens vegvesen har kontrollregnet alle tilbudene som kom inn i november i fjor, og i går ble det avklart i Vegdirektoratet hvem som får kontraktene.

AF Skandinavia får kontrakten for tilføringsveier med tunneler på begge sider av fjorden (Bu og Vallavik), og Veidekke får kontrakten for betongarbeidene på brua. Det omfattende stålarbeidet på brua, skal altså utføres av danske MT Højgaard.

Venter med champagnen

– Vi er glade for at de velger oss, men det er fortsatt en innsigelsesfrist. Derfor venter vi med å åpne champagneflaskene til vi har den ferdig signerte kontrakten i hus, sier Levinsen.

Entreprenørene har klagefrist 25. januar, og før månedsskiftet skal kontraktene være underskrevet.

Over 14.000 tonn stål

Hardangerbrua er en tofelts hengebru med gang- og sykkelvei. Bruas hovedspenn blir 1310 meter, og totallengden blir 1380 meter.

Brutårnene på hver side av brua bygges i betong av Veidekke, og blir nesten 200 meter høye. Totalt betongvolum blir 20.000 kubikk.

Selve brubanen og bæringen av denne bygges i stål. Her vil det gå med 7850 tonn stål, men det er ikke alt. I tillegg trengs 6400 tonn stål til bærekablene. Hovedbærekablene skal ha en diameter på cirka 60 centimeter.