Har NSB fagkyndige?

Boggiene for Signatur er utviklet på grunnlag av databaserte simuleringer og en mengde erfaringsdata innsamlet under tester utført av bl.a. den kjente jernbaneprofessoren Evert Andersson ved KTH i Stockholm.Togtypen bør på perfekt spor kunne tåle hastigheter som er 30 prosent høyere enn for eldre togtyper.

At det oppstår sprekker i et hjul eller en hjulaksel, må statistisk sett ansees som forventet, siden det er risiko for materialfeil, maskineringsfeil, montasjefeil, ytre skade, korrosjon eller ekstrem belastning grunnet feil ved sporet. Følgende feilrate er typisk i løpet av levetiden for sikkerhetsmessig viktige komponenter på våre mest populære transportmidler:

Personbil: 1/1000

Persontog: 1/10000

Trafikkfly: 1/100000

Med tanke på at persontog har 30 års levetid, er en reise med Signatur teknisk og statistisk sett minst 40 ganger sikrere enn med personbil eller buss.

Det kritiske er at et akselbrudd på Signatur oppsto ute i drift. Det skyldes ene og alene manglende kontrollrutiner. En sprekkdannelse skulle vært oppdaget av tekniske kontrollører på et langt tidligere stadium. Derfor er det grunn til å spørre om NSB for tiden har nødvendig fagkompetanse i styret og administrasjonen.

Det viktigste er ikke å holde budsjettene – det er jo en selvfølgelighet. Det viktigste må være å tilby sine kunder sikker og pålitelig transport!

Håkon Libak