«Gnist» er navnet på årets racerbil fra Revolve NTNU. Den er elektrisk, firehjulsdrevet og kan gå fra null til hundre på to sekunder. (Foto: Revolve NTNU)

Studenter laget Nordens første elracerbil med firehjulsdrift

Går fra 0-100 på 2 sekunder.

Elracerbilen «Gnist» har en elmotor montert i hvert hjul på 35 kW hver, og bruker drøye 2 sekunder fra 0-100 kilometer i timen.

Ifølge studentgruppen Revolve NTNU, som står bak bilen, er det Nordens første firehjulsdrevne elbil. 

Med omkring 188 hestekrefter og superlett konstruksjon i karbonfiber, som gjør at bilen kun veier 175 kg, kan den utfordre de fleste på akselerasjon.

Det er også planen, når studentene til sommeren deltar i det som er verdens største ingeniørkonkurranse, Formula Student.

Designer nesten alt selv

Racerbilen ble avduket på et arrangement i Trondheim i dag. Det er den femte bilen som er utviklet og bygget av studentene på NTNU. 

Studentene har brukt åtte måneder fra blanke ark til ferdig bil. I sommer skal de delta i verdens største ingeniørkonkurranse, Formula student.
Studentene har brukt åtte måneder fra blanke ark til ferdig bil. I sommer skal de delta i verdens største ingeniørkonkurranse, Formula student. Bilde: Revolve NTNU

I alt 55 studenter fra 13 forskjellige studieretninger har jobbet både dag og natt i åtte måneder for å å gå fra blanke ark til en ferdig bil.

Med unntak av noen få deler, designer studentene alt på bilen helt selv.

– Vi har lagt ned utallige timer på å gjøre dette så heftig som mulig. En av våre samarbeidspartnere kommenterte nylig at delene våre er mer komplekse enn mye av det du finner i Formel 1. Det er kult, og understreker at dette er Norges mest høyteknologiske studentprosjekt, sier kommunikasjonsansvarlig for Revolve NTNU, Paul Huynh, i en pressemelding. 

– Vi har store ambisjoner

Konkurransen utfordrer ingeniørstudenter fra hele verden til å designe, bygge og utvikle en fullblods racerbil, alt i løpet av et år.

I fjor kom NTNU-laget på 4. plass i Formula Student. 

– Elbilen vår bruker drøye 2 sekunder fra 0-100 kilometer i timen. Et av lagene vi konkurrerer mot satte verdensrekord fra 0-100 for elektriske biler med 1,776 sekunder i fjor. Vi har store ambisjoner om å slå dem, samt de andre lagene i konkurransen, i år, påpeker Huynh.

I tillegg til rundetid og akselerasjon, bedømmes studentene også på design, drivstofføkonomi, kostnadseffektivitet, forretningsplaner og markedsføring.

I år deltar NTNU-laget på Silverstone i England, Red Bull Ring i Østerrike og Hockenheimring i Tyskland. 

Må gjennom intervju for å bli med

Racerbilprosjektet er nå blitt så populært at studenter må sende inn søknad og gå gjennom intervjurunder før de blir tatt opp som en del av teamet. 

I alt 55 studenter fra 13 ulike studieretninger har vært med på bilprosjektet. Det er nå så populært at studentene som vil være med må gjennom en søknadsrunde med intervjuer.
I alt 55 studenter fra 13 ulike studieretninger har vært med på bilprosjektet. Det er nå så populært at studentene som vil være med må gjennom en søknadsrunde med intervjuer. Bilde: Revolve NTNU

Prosjektet ble startet av NTNU-studenter som ønsket mer praksis i studiehverdagen. Hvert år utvikles og bygges en helt ny racerbil fra bunnen av.

– Her lærer vi virkelig å omsette utfordrende teori til praktiske løsninger. Prosjektplanlegging og tverrfaglig teamarbeid er bare noen av utfordringene vi møter ved siden av å bygge bilen. Læringsutbyttet er enormt, sier prosjektleder Roy Iversen.

Som Teknisk Ukeblad tidligere har omtalt er racerbilbyggingen nå blitt et eget fag på NTNU. Studentene som er med på prosjektet får 15 studiepoeng, som teller mot ingeniørgraden.

Kommentarer (6)

Kommentarer (6)