OLJE OG GASS

Har boret verdens dypeste brønn

BORER FORT: Steinar Berg, direktør for brønndivisjonen, kommunikasjonssjef Torund D. Bryhn og administrerende direktør Sjur Talstad er strålende fornøyde etter fullføringen av brønn nummer 400.
BORER FORT: Steinar Berg, direktør for brønndivisjonen, kommunikasjonssjef Torund D. Bryhn og administrerende direktør Sjur Talstad er strålende fornøyde etter fullføringen av brønn nummer 400. Bilde: Ole K. Helgesen
Ole K. Helgesen
3. sep. 2010 - 13:19

– Det er en imponerende presentasjon. Ingen andre uavhengige brønnserviceselskaper har klart tilsvarende. Og vi har gjort det uten en eneste alvorlig hendelse, sier leder for AGR Petroleum Services, Sjur Talstad.

2100 bar trykk

Han sier selskapet har opparbeidet seg erfaring gjennom noen av verdens mest kompliserte boreoperasjoner.

– I fjor boret vi verdens dypeste brønn. Det var Blackbeard-brønnen i Mexicogolfen som gikk mer enn 10 000 meter under havbunnen. Trykket i brønnen var 2100 bar, noe som er tre ganger høyere enn det som er vanlig på norsk sokkel. Derfor måtte vi sammen med operatørene finne nye innovative løsninger, sier Talstad.

ExxonMobil boret for første gang i Blackbeard i 2005. Selskapet fant ikke økonomi i prosjektet og solgte det til selskapet McMoRan som har spesialisert seg på dype felt på grunt vann.

De mente det fremdeles var håp for prospektet på 20 til 30 meters vanndyp, og bestemte seg for å bruke AGR til å bore en brønn som var enda dypere enn ExxonMobils. Boringen gikk uten noen store hendelser.

DYPE BRØNNER: Det bores dype brønner på både store og små havdyp i Mexicogolfen. Her er Blackbeard sammenlignet med Deepwater.

Egen modell for oljemyggene

Selskapet hans har utviklet en modell som er skreddersydd for små selskaper med begrenset erfaring.

– Vår konsortium-modell går ut på at mindre selskaper går sammen og leier en rigg som vi opererer. Det er en stor fordel for dem ettersom de fleste rigger leies ut på langtidskontrakter, og det ville vært komplisert for et enkelt selskap å skaffe seg en rigg til å bore noen få brønner. Nå får de tilgang til en rigg som har kontinuitet med fast mannskap og mye erfaring. I løpet av vår operasjon har «Bredford Dolphin» faktisk vært den mest effektive riggen på norsk sokkel, sier Talstad.

Nye avtaler

Selskapet har hatt "Bredford Dolphin" på utleie til forskjellige oljeselskaper de siste årene. Og tidligere i år fikk AGR en avtale med syv oljeselskaper for boring av brønner med konsortiumriggen "Borgland Dolphin".

Planen er at det skal bores femten brønner i Nordsjøen med riggen. Selskapene brønnene skal bores for er Wintershall, Discover Petroleum, Nexen, Rocksource, Bridge Energy, E.ON Ruhrgas og OMV.

GRUNT VANN: Boringen ble gjennomført på en av Rowans oppjekkbar rigger. McMoRan



Stanset episode av ”Dødelige Nordsjøen”

AGR og Det norske stanset episode av ny serie fordi produsentene ville kalle den ”Deadly North Sea”.

Tv-teamet bak suksesserien «Deadliest Catch» på Discovery Channel var med da AGR med riggen Bredford Dolphin boret sin brønn nummer 400 på Det norske-prospektet Skardkollen i fjor. Planen var at en hel episode i en ny serie skulle handle om boringen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Uenige om navnet

Men produksjonsselskapet ønsket å kalle serien «Deadly North Sea» (Dødelige Nordsjøen, red. anm.) for å spille på navnet til søsterserien. Dette mente AGR, Det norske, Dolphin og Halliburton var uheldig og fikk derfor stanset bruken av billedmaterialet i serien.

– Sikkerhet er fundamentet i alt vi gjør. Derfor mener vi det blir feil å assosieres med en slik tittel, sier kommunikasjonsdirektør Torund Bryhn i AGR Petroleum Services.

Blir dokumentar

I stedet har produksjonsselskapet valgt å lage en 23-minutters dokumentar om boringen. Den tar for seg hele leteboringen, fra fortøyning av riggen til plugging av brønnen.

– Mange hevder at dette er den mest virkelighetsbeskrivende dokumentaren som noen gang er laget om offshorevirksomheten i Norge. Vi ønsker at flest mulig skal få sjansen til å se filmen og produsentene er i dialog med tv-stasjoner om dette. Det er også mulig den vil bli brukt i opplæring, sier kommunikasjonsdirektør Torund Bryhn i AGR Petroleum Services.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.