SAMARBEID OM SAMHANDLING:SAMARBEID: Sjefen for HR i Telenor, Jan Taug og adm. direktør i Avanade, Anne-Cecilie Fagerlie har samarbeidet om Telenors store virtuelle samhandlingsprosjekt. (Bilde: orv)

Håper på WoW-effekt

Sammen med konsulentselskapet Avanade har Telenor utviklet et nytt samhandlingsverktøy som skal få fart på intern kommunikasjon og frigjøre kunnskap i konsernet. Målet har vært at den virtuelle arbeidsflaten skal bli like viktig som den fysiske i alle de 14 selskapene i det globale selskapet.





WoW – Way of Work

It-prosjektet har fått det fengende navnet WoW – Way of Work – og er basert på Telenors slagord «Connected people work smarter». Det handler neppe bare om å gjøre selskapet så strømlinjeformet som mulig. Ved å utvikle sin egen medisin kan selskapet skaffe seg et forsprang i et svært viktig marked i årene som kommer.

Telenor har allerede satset på Microsofts Unified Communication-løsninger, og dette prosjektet bygger videre på teknologiens sentrale idé om at pc-en og mobilen er i ferd med å vokse sammen til den viktigste kommunikasjonsplattformen.





Piloter

– Vårt mål var å skape en virtuell arbeidsplass som kunne utfylle den fysiske. Prosjektet begynte i 2006, og vi har utviklet og kjørt stadig større pilottester de siste årene. Som et globalt selskap har det vært viktig å lage et verktøy som gjør det enkelt å jobbe sammen i grupper over store avstander, og vi har eksperimentert mye for å finne metodikk som gjør at vi samhandler mest mulig effektivt. De mest aktive brukerne våre sier at den virtuelle arbeidsplassen gjør at de jobber smartere. Når mer enn halvparten av våre ansatte gjør det, har vi nådd målet for 2010, sier Jan Taug, prosjekteier og leder for samhandling i Konsern HR i Telenor.





Sosialt medium

Sosiale medier er et stikkord for WoW. Alle brukerne blir koblet til SharePoint, som inneholder MySite. Dette kan best beskrives om en profesjonell utgave av Facebook. Samtidig er de koblet sammen med sanntidsløsninger som Microsofts Office Communicator og LiveMeeting.

På MySite viser brukerne frem sin egen kunnskap og sine spesialiteter. Det gjør det enkelt for andre å finne tilgjengelig kompetanse i konsernet. Det er planlagt en egen søkemotor for å gjøre det enda lettere å finne frem.

– Vi har målt effekten av den nye samhandlingsmåten og ser at folk samhandler mye bredere enn før – både med flere og lenger ut i organisasjonen enn tradisjonelt. Globale undersøkelser og våre egne målinger viser at bare bruken av Communicator kan spare aktive brukere for opp til 30 minutter hver dag. Vi oppnår å skape gruppeidentitet, samtidig som vi jobber smartere med mindre ressurser, sier Taug.





Miljøprosjekt

Et eksperiment blant aktive brukere i Norden indikerer at ansatte i gjennomsnitt kan spare opp mot ett tonn CO2 årlig. Hvis det viser seg å være riktig, er det en halvering og gjør WoW til et viktig grønt virkemiddel for Telenor. Likevel har ikke målet først og fremst vært å redusere reiseaktiviteten, men å øke samhandlingen.

– Vi har hatt globale møter uten å reise. De morsomste tilbakemeldingene er at deltagerne indikerer at de har fått like mye ut av de virtuelle møtene som av møter de må reise til, samtidig som de kan være tilbake hos familien samme dag, sier Taug.





Ser butikk

– Vi ble valgt som teknologipartner i begynnelsen av 2007, og det har vært fantastisk å være med å utvikle dette sammen med Telenor. Nå merker vi stor interesse fra mange store selskaper for å gjøre noe liknende. Mellom 15 og 20 kunder i Norden er enten i gang eller skal i gang med liknende prosjekter, sier administrerende direktør Anne-Cecilie Fagerlie i Avanade.