En Friskis fra Hennig-Olsen Is. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
HENNIG-OLSEN IS (Bilde: CAMILLA AADLAND)
Nam - nam! Hennig-Olsen Is fyller begrene med deilig iskrem. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
HENNIG-OLSEN IS (Bilde: CAMILLA AADLAND)
Iskald produksjon ved Hennig-Olsen Is. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
Hennig-Olsen Is (Bilde: CAMILLA AADLAND)
Hennig-Olsen Is (Bilde: CAMILLA AADLAND)
Administrerende direktør Paal Hennig-Olsen, Hennig-Olsen Is. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
Rakettfart i produksjonen av rakettis ved Hennig-Olsen Is. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
Maskinell produksjon av krokan ved Hennig-Olsen Is. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
Litt håndarbeid i krokaavdelingen ved Hennig-Olsen Is. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
Hennig-Olsen Is (Bilde: CAMILLA AADLAND)
HENNIG-OLSEN IS, PRODUKSJONSDIREKTØR RUNE HADDELAND. (Bilde: CAMILLA AADLAND)

Håper på mer sol

  • produksjon

Kristiansand: Paal Hennig-Olsen lar seg egentlig ikke stresse av været.

– Jeg synes det er en sjarmerende spenning i hverdagen, sier direktøren. Samtidig innrømmer han at bedriftens 280 fast ansatte nok er enda mer opptatt av sommerværet enn resten av oss. Om mulig.

Siden 1924 har familien Hennig-Olsen produsert is. Når produksjonsdirektør Rune Haddeland skal fortelle bedriftens historie, er det som å høre TV-reklamen: Svenn dro til USA. Der lærte han å lage is av en danske.

Lærdommen tok han med seg hjem, og startet opp produksjon i familiens frukt- og tobakksbutikk i Markens gade. Eller frukt og sjokolade, retter Haddeland, for det høres så mye bedre ut.

Den første

I 1964 flyttet produksjonen til Hannevika, og dermed ble den første rene iskremfabrikken i Norge dannet. Siden har det vært en gradvis utvidelse av fabrikken, som i løpet av året skal bli enda større, fra dagens 18.400 kvadratmeter til 21.400 m 2.

– Nå skal vi utvide tørrlageret, dessuten skal produksjonen bygges ut og de to delene skal knyttes sammen i ett bygg. Vi skal bygge ut verkstedet, få garasje og nye garderober, forteller Haddeland. Budsjettet for utbyggingen er på 40 millioner kroner.

Når produksjonsdirektøren tar meg med på en omvisning i produksjonslokalene, er det ikke vanskelig å skjønne hvorfor Hennig-Olsen Is må utvide. Produksjonslinjene står tett i tett, og ekstra gulvplass er det ikke mye av. De ti linjene produserer de 185 produktene til Hennig-Olsen Is. I dag suser blant annet den nye SprettIs, Sandwich, Friskis og Krone-is forbi.

Lager maskinene selv

Mye av produksjonsutstyret lager Hennig-Olsen Is selv. – Vi tegner maskinene her på huset, underleverandører produserer deler og så setter vi det sammen her, forteller Haddeland.

Bedriften har en ren maskinutviklingsavdeling. – Det er spesielt at en produksjonsbedrift lager instrumentene selv, kommenterer han. En av grunnene er at maskinene uansett må spesialtilpasses de produktene som lages på huset. – Vi har valgt å ha et godt mekanisk underlag, med gode programvarefolk, utviklere og sveisere, fortsetter produksjonsdirektøren.

I tillegg er det få iskremprodusenter igjen globalt. Det betyr at det er begrenset hvor mye instrumentutvikling som skjer. – I 1960 var det cirka 60 iskremprodusenter bare i Norge. Nå er vi bare noen få igjen, forteller Paal Hennig-Olsen.

På grunn av husets produksjonskompetanse, ønsker store leverandører å teste utstyret sitt hos Hennig-Olsen Is. – Vi har med jevne mellomrom nye pilotanlegg på utprøving her. Det drar vi nytte av. Da lærer vi hva de gjør, og bruker det i verkstedet vårt. Og det er de klar over, sier Haddeland.

Streik og regn

Allerede tidlig på våren begynner Hennig-Olsen Is å kjøre opp produksjonen. Bedriften er helt avhengig av å ha mange sesongarbeidere, som kan steppe inn på kort varsel. Produksjonen foregår for fullt helt til varmen avtar.

Isprodusenten merker at mai og juni har regnet vekk så langt i år, og årets sommervikarer har fått beskjed om at de likevel ikke får jobb dersom det ikke raskt bedrer seg. – Vi var omtrent på budsjett i mai. I fjor var det streik, i år har det vært en dårlig vår. Nå håper vi på knallsommer, sier Hennig-Olsen selv.

Innen små-is har Hennig-Olsen 42 prosent av markedet. Den største konkurrenten er Diplom-Is. I dag satser iskremprodusenten på Norge.

500 millioner

Hvert år kommer det nye typer is på markedet, mens andre forsvinner fra plakaten. Det siste er litt sårt, innrømmer direktøren.

– Det er vanskelig å ta ut gamle produkter, men vi har én frysedisk som skal fylles og det er ikke nødvendigvis bra for salget å ha for mange produkter, sier Hennig-Olsen. Utviklingen av nye produkter begynner på høsten, og kan i enkelte tilfeller gå over flere år. En komité med direktøren selv, markedsfolk, produksjonsfolk og folk fra innkjøp og laboratorium setter seg sammen, får opp ideer og setter i gang prosjekter. Ett av prosjektene direktøren er mest stolt av er Kaptein Sabeltann.

– Den graden av detalj finner du ikke andre steder, sier han.

I fjor omsatte Hennig-Olsen Is for første gang for en halv milliard kroner. Årlig produserer bedriften mellom 20 og 25 millioner liter is. – Vi har hatt samme bemanning i alle år, men produksjonen har bare økt, forteller Hennig-Olsen.

Prøvesmaking

Hver dag klokken fem over ni er det prøvesmaking på linjene. Da sjekker produksjonsdirektøren og linjearbeiderne at alt er som det skal.

Haddeland har da allerede smakt seg gjennom alle dagens produkter. Det gjør han klokken halv åtte om morgenen. Fersk Krone-Is sjokolade rett fra båndet er favoritten. Isen holder fire minusgrader. Fra produksjonsbåndet går isen inn i en herdetunnel, som holder 45 minusgrader. Der blir isen til den har nådd 18 minusgrader.

Produksjonsdirektøren er tydelig stolt når han viser frem fabrikken. – Vi har tro på det å produsere i Norge, og bare gjøre ting bedre, smiler han.