KUNDER: BMW, Porsche, Ferrari og andre bilstorheter er kunder hos CT Farsund. I går ble fabrikken lagt ned og 175 ansatte sagt opp, men hjelp fra BMW eller andre kan føre til nytt liv. (Bilde: FRED PROUSER)

Håper på BMW-hjelp

  • Industri

I går fikk 175 ansatte ved stansefabrikken Casting Technologies i Farsund beskjed om at det var over og ut på et allmøte.

Da hadde produksjonen alt stått stille en uke, etter at bedriften mangler 70 millioner kroner til å kjøpe seg ut av konkursboet.

– Dette er en overraskende og en trist avgjørelse, men vi var forberedt på at dette kunne skje, sa hovedtillitsvalgt for de ansatte, Andreas Albrektsen, til NRK Sørlandet.

Kan få nytt liv

Men i dag klokka 13 blir det nytt allmøte, og signalene er at det kan gå mot nytt liv for CT Farsund.

– Det betyr ikke annet enn at BMW og Porsche må ha lagt inn penger for å sikre videre drift, tror klubbformann Andreas Albrektsen ifølge avisa Fædrelandsvennen.

I februar gikk Ferrari, BMW og Porsche inn og sikret videre drift for CT Farsund: Les saken her

BMW og Porsche

Et sentralt spørsmål er om bilgigantene klarer seg uten delene fra CT Farsund. BMW og Porsche er ifølge fabrikksjef Roger Cockroft avhengige av den norske fabrikken.

– Ingen andre i verden har laget tilsvarende produkter, sier fabrikksjefen ifølge avisa.

– Lokal industri trenger CTF som kunde, og Farsund og Lister-regionen trenger bedriften som arbeidsplass, sier Arne Marthinsen, administrerende direktør ved Einar Øgrey Farsund AS og medlem av bostyret for CTF, til Fædrelandsvennen.

Konkurs

CT Farsund begjærte seg konkurs i januar. Islandske Landsbanki hadde da krevd bedriften for rundt 70 millioner kroner.

66 ansatte mistet jobben. Siden konkursen er bedriften drevet av bostyret, som etter planen skulle fortsette driften fram til 28. juli.

Kritisk til regjeringen

Selskapets konkurs i januar kom samme dag som regjeringen la frem sin krisepakke. Men pakken kunne ikke hjelpe den hovedtillitsvalgte og de andre ansatte i CT Farsund.

– Vi leverer deler til Peugeot og Citroen, men hvordan skal vi fortsette med det når konkurrentene våre får støttepakker, og vi ikke får det? spurte Albrektsen ifølge Fellesforbundets medlemsblad Magasinett.

– Det virker ikke som en ønsker konkurranseutsatt industri i Norge. Når all offentlig hjelp er å drive med omskolering, er det ikke så lett.