Hannovermessen 2006

  • nettarkiv

Det var langt mellom de norske utstillerne på den enorme Hannovermessen.

– Det var fire utstillere fra Norge i år: Hydro, Hydro Electrolysers, Kongsberg Maritime og Fieldbus International. I tillegg var det kanskje noen firmaer som stilte ut sammen med samarbeidsfirmaer, sier Karin Mehren, ansvarlig for Hannovermessen i Norsk-Tysk Handelskammer.

Det var over 5000 utstillere fra mer enn 60 land på årets messe. Da ble det ikke lett å finne de norske bidragene på det 150.000 kvadratmeter store messeområdet. I følge arrangøren var bare 69 kvadratmeter kjøpt av norske selskaper. Til sammenligning hadde Danmark 44 utstillere som opptok 1053 kvadratmeter.





Storslått av Siemens

Siemens slo virkelig på stortromma på årets Hannovermesse. Konsernets stand som fylte nesten en halv hall var spekket med lysshow, unge kvinner og menn i tettsittende klær og et syngende budskap om: «Øk produktiviteten med oss!». Men det var vanskelig å finne ny produkter konsernet vil profilere ettersom hele porteføljen ble presentert. Det spørs om ikke Siemens heller prioriterte å vise alle besøkende hvem som er sjef i Hannover.





Med for første gang

Kongsberg Maritime deltok for første gang. Arnt Johan Sivertsen og Vidar Danielsen håpet å fange kunder som trenger ventiler og sensorer.

–Vi har produkter som kan benyttes av industrien, ikke bare i den maritime næringen. Derfor ville vi prøve å stille ut i Hannover, sier Arnt Johan Sivertsen, markedssjef for sensorer i Kongsberg Maritime. – Det som skiller oss ut, er at våre ventiler og sensorer er godkjent for maritim bruk. Dette innebærer at de har høyere kvalitet enn konkurrerende produkter, men de ligger også litt høyere i pris, sier Sivertsen.

Han håper det trådløse temperaturmålesystemet Sentry skal vekke interesse. Systemet er basert på radarteknologi som skal overvåke temperaturen på bevegelige metalldeler. – Systemet er utviklet for diesel- og gassmotorer, men det har flere andre bruksområder. Sensorene er av høy kvalitet og de har ikke behov for en ekstern energikilde, sier han.





Fly på brenselcelle

Hyfish er et ubemannet fly som drives av en brenselcelle.

– Vi vil lage små og lette brenselceller som kan benyttes av flyindustrien. Derfor har vi gått sammen med flyindustrien og utviklet Hyfish som flyr på hydrogen, sier Till Kaz i The Institute of Technical Thermodynamics of the German Aerospace Center i Stuttgart til Teknisk Ukeblad. Han forteller at flyet er spesialdesignet for å kunne romme en brenselcelle.

Till Kaz og Werner Hoyer er svært entusiastiske når de snakker om mulighetene den nye teknologien gir til fremtidens luftfart.

– Brenselceller kan selvfølgelig ikke brukes i konvensjonelle passasjerfly med tubeform. Det blir for liten plass. Men vi samarbeider med Airbus om å utvikle brenselceller til elektrisiteten og klimaanlegget om bord i passasjerfly, sier Hoyer.

De to diplomingeniørene ser for seg en rekke anvendelsesområder for brenselcellen. – Den trenger ikke oksygentilførsel, og den er derfor også godt egnet i undervannsbåter, sier Hoyer.