Hånd i hånd for etablering

  • ikt

66 prosent av nye arbeidsplasser i USA kommer fra bedrifter med under 20 ansatte, og 45 prosent av arbeidsplassene skapes i nyetablerte selskaper. Mange etablerte, private selskaper er sterkt interessert i å støtte utvikling i nye miljøer, fordi de kan lære av dem. I strategiske teknologiske satsinger betalt av det offentlige, arbeidet det systematisk for å få med småbedrifter og nyetablerte miljøer.

Forsvarsdepartementet hevder at de er den største kilden til finansiering av høyteknologiprosjekter i tidlig fase i USA. Småbedrifter kan få opptil 850.000 dollar i finansiering knyttet til et innovasjons- og forskningsprogram, eller opptil 600.000 dollar i et program for teknologioverføring der småbedriftene samarbeider med forskningsinstitusjoner. I et annet program, hvor også private investorer deltar, kan forsvarsdepartementet gi inntil fire ganger mer i støtte enn en privat investor. Alle statlige organisasjoner og etater som tilbyr utviklingsstøtte, har rådgivere som sørger for at den når frem til nyetablerere og småbedrifter.

Engasjerte mentorer

Et stort antall mentorer stiller gratis sine kunnskaper til rådighet for nyetablere. De er først og fremst tidligere nyetablerere og konsulenter som ønsker å følge med der nyutviklingen skjer, og ofte de som ikke vil arbeide i de store konsulentselskapene, sier Mo Bjornestad i The Bay Area Regional Technology Alliance (Barta), som er en del av virkemiddelapparatet i Silicon Valley.

Bjornestad har norske aner, flere etableringer bak seg og trenger ikke å tjene penger, men han trives med å hjelpe folk som bidrar til å skape nye arbeidsplasser.

Alle som trenger hjelp over neste kneik får det, uten at de nødvendigvis flagger med “global satsing med multimilliard potensial” i forretningsplanen. Rådgivingen er gratis og begrenset i tid, men i praksis hender det ofte at den utvides fordi mentoren ikke kan la være å følge en nyetablerer videre. Flere mentorer har passert normal pensjonsalder, men bidrar fortsatt sterkt med både kompetanse og ikke minst kontaktnett.

Kirsebær med de store

Software Development Forum (SDF) i San Jose er en del av virkemiddel apparatet i Silicon Valley. De har en liten kjerneorganisasjon og sponsorer. SDF holder mange kurs i det å starte egen virksomhet. Nyetablerere som vil komme noen vei, må for eksempel lære de teorier og metoder for markedsføring av høyteknologi som er blitt utviklet i de siste årene i Silicon Valley. Etter å ha blitt kvalifisert, får de tilgang til SDFs sponsorer – ledere og fagfolk i de mest suksessrike bedriftene.

Det offentlige er altså opptatt av å støtte utviklingen innen utvalgte områder, i de tidligste og mest risikofylte fasene, samt å få nyetablererne til å fokusere nok på finansiering og markedsføring. Etterpå må privat kapital og initiativ få de nye produktene og tjenestene ut på markedet.