IT

Han vil spise hele datalagringskaka

Datalagring øker i svimlende takt, og Dell vil spise mest mulig av kaka.

KAMPVILLIG: Dell har en voldsom vekst i lagringsmarkdet i lavende- og midsjiktet og det skal de fortsette med, mener sjefen selskapets lagringsaktivitet i Eurpa, Midtøsten og Afrika, John Everett.
KAMPVILLIG: Dell har en voldsom vekst i lagringsmarkdet i lavende- og midsjiktet og det skal de fortsette med, mener sjefen selskapets lagringsaktivitet i Eurpa, Midtøsten og Afrika, John Everett. Bilde: Odd R. Valmot
26. nov. 2012 - 11:46

Ingen ting vokser som datalagring.

Vi lagrer allerede ufattelig mengder ettall og nuller og det meste snurrer og går hele tiden slik at det er tilgjengelig for alle som trenger det på et blunk. Det er lenge siden vi lagret alt vi ikke trengte raskt på bånd og satte dem i hyller. I fjor ble det anskaffet 1,7 trillioner gigabyte ny lagringskapasitet. Det er nesten utrolig.

Men i de neste to årene skal vi kjøpe mer kapasitet enn det vi har skaffet oss de siste 20 årene.

Ikke rart at lagringsleverandørene er i godlune og sloss om den eksplosivt økende kaka.

Les også: Venter femtidobling av lagrede data

Trenger sortering

I en slik situasjon er det er viktig å holde rede på hva som trengs av data og hva vi lar går i glemmeboka. For det er stor forskjell på etterspørselen.

Av de dataene vi lagrer er 78 prosent ustrukturerte. Det vil si dokumenter, bilder og andre filer. Resten er det vi putter inn i databaser.

Undersøkelser viser at av de ustrukturerte dataene vi tar vare på, vil 87 prosent aldri bli brukt noen gang etter at de har havnet i lageret.

Les også: Dette risikerer du ved å lagre filer i nettskyen

Bevegelige fronter

Dell er en av de store produsentene som har lagt sin elsk på datalagring.

Tradisjonelt har de holdt seg til den lavere delen av markedet og vært en distributør av EMC i de øvre segmentene, men ting endrer seg. EMC har sett at de må tilby mer enn bare datalagring, og gått sammen med Cisco som på sin side så at det var på tide å begynne med servere som kunne supplere nettverksteknologien.

Dell hadde innsett at tiden var inne for å ekspandere. Det begynte de allerede med i 2008 når de kjøpte EqualLogic, og det fortsatte for to år siden da de fylte på i den øvre delen av mellomsegmentet med oppkjøpet av Compellent.

Nå er selskapet ganske godt bevæpnet i den delen av markedet som vokser raskest.

Selv om de bare har rundt ti prosent av markedet, så vokser Dells andel av markedet dobbelt så raskt som markedet øker. Det gir selvtillit.

Les også: Nettskyen eksploderer

Ny teknologi

– Vi har kommet i en ganske god posisjon, og den skal vi utnytte. Vi har fordelen av å ikke ha gammel teknologi som vi må slite med. Alt vi selger er nytt, og jeg mener vi har en god ledelse i teknologiracet, sier John Everett, og viser til all den nye teknologien de har lansert i det siste.

– Det beste eksemplet på hva jeg snakker om er den nye programvaren vi har sluppet til Compellentsystemene. Versjon 6.3 av Storage Centre er en omfattende oppgradering fra 6.2, hvor den største godbiten ligger i at vi dobler ytelsen. Og det gjør vi bare gjennom programvareforbedringer. Det er selvfølgelig en godbit at det ikke koster kundene som allerede har et slikt anlegg med en moderne kontroller noe som helst. Oppgraderingen er gratis.

Den samme prisfilosofien gjennomføres også for EqualLogic. Her kjøper kundene et lagringssystem og så er all ny programvare gratis i løpet av levetiden.

Les også: Dette er verdens kraftigste datamaskiner

Mer av godsakene

– Selv om vi ikke konkurrerer i segmentet for de aller største lagringssystemene, så henter vi teknologi herfra og introduserer den i rimeligere systemer. Den voldsomme økningen i lagrede data alle opplever er i ferd med å bli et stort problem. Vi må hjelpe kundene slik at det ekspanderende fjellet av statiske data ikke knuser dem. Derfor bruker vi teknologi som automatisk flytting av data til ulike hastighetsklasser i lageret, dedublisering av data, tynnprovisjonering, kompresjon og andre teknologier som vanligvis ikke er tilgjengelig i disse prisklassene, sier Everett.

Les også:

Bare USA har hatt internett lenger enn Norge

Vill vekst i mobil datatrafikk

Slik blir dritt til megabit  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.