IKKE ROSA: Markedsdirektør Kjetil Undhjem mener Statoils nye magentafargede logo ikke er feminin på svart bakgrunn. (Bilde: Ole K. Helgesen)

Han har utviklet Statoils nye profil

  • Olje og gass

På det meste har 50 personer vært involvert i arbeidet med å gi Statoil et nytt uttrykk.

– Statoil er et selskap som det er knyttet sterke følelser til, både internt og eksternt. Derfor var det spesielt viktig for meg at vi gikk rasjonelt til verks, sier Undhjem.





Må bli lagt merke til

Han forteller at prosessen startet for nesten to år siden, lenge før det var avklart hvilket navn selskapet skulle ha.

– Selskapet skulle få en identitet som de ansatte og det norske folk kunne være stolte av. Samtidig var det viktig å skille seg ut fra andre energiselskaper for at vi skal bli lagt merke til ute i verden.

– Det var en diskusjon om vi skulle ha en konkret eller en mer åpen visjon. Vi valgte det siste fordi selskapet alltid holder mulighetene åpne for endringer. Derfor gikk vi for visjonen ”Crossing energy frontiers”.





Analyserte konkurrentene

Det mest utfordrende arbeidet for prosjektgruppen var å gi selskapet en visuell identitet.

– Vi bestemte oss tidlig for at Statoil må fremstå som et distinkt selskap. Derfor tok vi utgangspunkt i de 15 mest relevante energiselskapene og dekodet dem. Ved å analysere logoene og kommunikasjonsbudskapene til de andre selskapene, fant vi ut hva vi i alle fall ikke skulle gjøre.

Undhjem forteller at prosjektgruppen valgte å ta utgangspunkt i stjernehimmelen fordi stjernene både kan symbolisere energi og være retningsgivende.

– Etter at vi hadde bestemt oss for symbolet med en stjerne som vi hadde delt opp og skapte et nytt stjernebilde av, begynte vi å lete etter hvilken farge den skulle ha. Vi valgte magenta fordi det spesielle lyset i de nordlige områdene er preget av denne fargen.





Feminint uttrykk

Flere har kritisert Statoils nye logo for å være feminin.

– Vi er et industriselskap, så vi er bevisste på at Statoil ikke må fremstå for feminint, men dette er ikke tilfelle med den svarte bakgrunnen. Derfor vil vi nok bruke mer av den i framtiden. Samtidig er det viktig å understreke at selskapet går i en mykere retning enn tidligere.

– Hvordan tror dere logoen vil bli mottatt i ”macho-kulturene” i Midt-Østen og Russland?

– Vi testet hele identiteten i alle markedene som er relevante for oss, og vi fant ingenting problematisk med verken det visuelle eller språket. Vi har heller ikke fått negative reaksjoner.





– Ikke plagiat

– Visste dere at logoen lignet på Norges Husflidslags selburose?

– Nei, vi visste ingenting. Vi registrerte logoen vår i alle relevante varemerkeregistre uten at det dukket opp noe som lignet. Dette skyldes at husflidslaget ikke har registrert sin egen logo, sier Undhjem.

Han forteller at Norges Husflidslag ble beroliget over at logoen ikke skulle brukes på bensinstasjonene.

– Det er en veldig god tone mellom oss, og vi vurderer faktisk å inngå et samarbeid. Men foreløpig kan jeg ikke si noe om hva dette eventuelt vil gå ut på.