Skogryddingen er godt i gang ved Ørgenvika hvor den nye riksveg 7 skal ta av fra nåværende veg. (Bilde: Bjørn Olav Amundsen)

Hæhre lavest på Sokna-Ørgenvika

Skanskas anbud er på 756,7 mill. Like bak følger Veidekke med 762,3 mill. AF Gruppen ligger høyest med 847,6 mill.

Byggeleder Helge Torsby i Statens vegvesen er fornøyd med prisene.

Den nye vegen mellom Sokna og Ørgenvika åpnes sommeren 2014. Riksveg 7 blir da ca. 20 km kortere enn i dag.

Entreprisen omfatter den 2,8 km lange Rallerudtunnelen og den 3,8 km lange Ørgenviktunnelen pluss 8,6 km veg i dagen. Begge tunnelene får to felt og profil T 10,5. Dagsonene får varierende bredder.

Entreprisen begynner der ny riksveg 7 krysser Bergensbanen. Derfra går vegen i inntil 6 prosent stigning mot nord. I stigningen blir ett felt i begge retninger pluss forbikjøringsfelt nordover i tre kilometer.

Når stigningene er tilbakelagt blir det ca. en kilometer med to-felts veg før Rallerudtunnelen begynner. På den andre siden av Rallerudtunnelen blir det en nesten fire kilometer lang strekning med et felt og et forbikjøringsfelt i begge retninger før Ørgenviktunnelen begynner. På nordsiden av Ørgenviktunnelen kommer krysset mellom nåværende og framtidig riksveg 7.

Den nye vegen får midtdeler der det er forbikjøringsfelt. Gjennom tunnelene og på dagsonen med bare to felt blir det et midtfelt med en meters bredde.