ARKIVNYHETER

Hæhre fikk Gullringen

Hæhre Entreprenør skal sprenge og sikre den 1,2 km lange Gullringen tunnel med tilstøtende veger. Massen skal brukes til bygging av cruisehavn og utfylling av strandsonen på den andre siden av fjorden. (Ill.: Statens vegvesen)
Hæhre Entreprenør skal sprenge og sikre den 1,2 km lange Gullringen tunnel med tilstøtende veger. Massen skal brukes til bygging av cruisehavn og utfylling av strandsonen på den andre siden av fjorden. (Ill.: Statens vegvesen)
6. jan. 2009 - 07:51

Gullringen tunnel er oppkalt etter et fjell på vestsiden av Lustrafjorden. Til tross for navnet er fjellet lite populært. Snøen som legger seg på fjellsiden truer trafikantene på riksveg 55 om vinteren. Heller ikke når det er bart kan man være helt trygg for ras fra Gullringen.

Nå blir den rasfarlige strekningen erstattet med en 1,2 km lang tunnel. At oppdraget skulle gå til Hæhre Entreprenør, var ventet. Ledelsen til neste konkurrent var på fem millioner kroner ved anbudsåpningen.

Tunnelen får T 8,5-profil. Entreprenøren skal også utbedre til sammen 800 meter tilstøtende veger. Riksveg 55 holder en lav standard på den rasfarlige strekningen i dag.

Prosjektet har foreløpig ikke kommet med på noe vegbudsjett, men Luster kommune vil ikke vente lenger på sikker veg og forskutterer inntil 115 millioner kroner til tunnelen. Pengene skal betales tilbake senest i 2017. Hvis det trengs mer enn 115 millioner, skal fylket forskuttere det overskytende.

Anleggsplassen ligger bare noen få kilometer fra Skjolden innerst i Lustrafjorden. Lenger vekk fra havet er det ikke mulig å komme her i landet, hvis man vil være i nærheten av saltvann. Ikke desto mindre går det store cruiseskip inn hit. Inntil videre må cruisepassasjerer som vil på land, gå over i landgangsfartøy, men ved hjelp av masse fra den nye tunnelen skal det bygges en ny havn.

Skjolden Invest som står bak havneplanene, overtar all tunnelmassen som Vegvesenet ikke trenger på prosjektet, ca. 100 000 kbm. Havnen skal bygges på en nes på østsiden av fjorden like sør for Skjolden. Den blir 130 meter lang, 13,5 meter dyp og kan ta båter med lengder på hele 390 meter. I mai 2010 skal den være ferdig, i følge planene. Da kan det bli opptil 50 anløp av cruiseskip i året. De siste årene har det vært 7-8 årlige anløp.

Fjordsiden er så bratt der havnen skal bygges at det blir lite behov for utfylling akkurat der. Det meste av steinmassene vil gå med til å utvide strandsonen mellom cruisehavnen og Skjolden. Skjolden Invest har inne en søknad om å etablere fritidsboliger i denne sonen. Budsjettet for hele utbyggingen er på 70 millioner kroner.



Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.