ARBEIDSLIV

- Gysla godt betalt

10. feb. 2001 - 12:04

På yrkesmessa i Stavanger Forum er standen til Oljeindustriens Landsforening (OLF) godt synlig med sine fargerike plakater og et vrimmel av folk. I et hjørne står trekkplasteret: Et fotostudio hvor ungdommen kan ikle seg oransje jakker og vernehjelm og posere foran kamera. Etterpå manipuleres de inn på et plattformbilde.

De sekstenårige venninner som står i kø for å posere med hjelm, er hekta på oljeindustrien og har klare formeninger om hvordan det er å jobbe der:– De har mye datautstyr, og så er det gysla godt betalt, mener Maren Askeland.

Jentene synes det er kult å bli avbildet ”på” plattform, men får ikke vite så mye om oljeindustrien av den grunn. – De som står her og deler ut brosjyrer, kunne godt sagt noe, mener Anette Bakke. Utvalget av representanter er bredt. På skiltene kunne vi lese blant annet produksjonsingeniør, brønnservicelærling, reservoaringeniør og personalkonsulent. Plakater av ungdom med bransjen i sikte pryder veggene.

Penger

Det er ingen tvil om at god lønn står høyt på ønskelista – og kanskje teller mest.

– Det er vanskelig å finne en jobb som både er interessant og godt betalt. De to tingene lar seg vanskelig forene. Du må velge om du vil ha det kjekt eller tjene bra, mener Anette.

En av de som skal formidle industriens muligheter til ungdommene, er geolog Elise Ingebrigtsen fra Schlumberger. Hun var ferdig utdannet for snart to år siden. – Ungdomsskoleelever vet veldig lite om oss, og er glade for å lære. Når jeg sier at industrien trenger kreative mennesker med pågangsmot, blir de kjempeglade, forteller Elise entusiastisk.

Personlig

Hun er med i nystartede Oxygen, ei gruppe underlagt OLF som skal jobbe for å rekruttere ungdom til oljebransjen. Elise har blant annet vært på videregående skoler for å fortelle om oljeindustrien.

– Jeg prøver å være litt personlig, for jeg tror det er mye lettere for ungdom å identifisere seg med oss unge representanter. Det er viktig å få fram mangfoldet av mennesker, poengterer hun.

Kommunikasjonsrådgiver Irene Aasland Ness fra OLF stiller i lysegrønn T- skjorte med tekst som i displayet på mobiltelefoner. Motto: Høy på hi-tech.

– Vi har et bredt spekter av representanter fra industrien som kan møte ungdommen og snakke med dem her, sier hun. OLF skal delta på sju yrkesmesser over hele landet, og venter over hundre tusen besøkende totalt. Standen i Stavanger har vært godt besøkt.

Og på nett

– På denne messa er vi hovedsponsor og får derfor ekstra god plass, forklarer Irene. Plasseringen er heller ikke dårlig – på vei ned trappa fra hovedinngangen er det nærmest umulig ikke å legge merke til den fargerike og livlige standen. Yrkesmessa er retta mot de aller yngste skoleelevene. For de eldre aldersgruppene skal OLF arrangere fem ulike fagdager på universiteter og høgskoler.

Når ungdom er målgruppa, er Internett selvsagt et medium. I begynnelsen av januar ble www.muligheter.net lansert. På yrkesmessa blir adressa behørig forkynt; både på vegger, brosjyrer, folderne med offshore-bilder – og på ryggen til Irene og alle de andre lysegrønne. De første 20.000 informasjonsbrosjyrene er snart vekk – blant annet fordi rådgivere ved alle ungdomsskoler og videregående skoler har fått den. Slik satsing koster.

– Vi investerer noen millioner kroner, men egentlig er ikke penger så viktig i forhold til hva vi får igjen som industri, sier Irene.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.