Senest 1. mars går Gunnar Løvås fra Statnett til Jernbaneverket. (Bilde: Mona Sprenger)

JERNBANEVERKET

Gunnar Løvås blir assisterende jernbanedirektør

Jernbaneverket er i gang med en rekke nyansettelser i forberedelsene mot storsatsing de kommende årene. 1. mars går konserndirektør i Statnett Gunnar Løvås over i jobben som assisterende jernbanedirektør. Samtidig går Gorm Frimannslund, direktør for SAS sin tekniske virksomhet over som direktør for infrastruktur.

– Stillingene er helt sentrale i ledelsen av Jernbaneverket. Jeg er veldig fornøyd med at vi har lyktes med å få to så gode kvalifiserte ledere inn som toppledere hos oss, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger i en pressemelding.

Les også: Dette mener ekspertene om transporten i 2040  

Ser mange likheter med kraftbransjen

Løvås kommer fra stillingen som konserndirektør for strategi og samfunnskontakt i Statnett, med ansvar for blant annet selskapets nettutviklingsplan og planlegging av selskapets store investeringsprosjekter.

– Jeg synes det er kjempespennende å få være med å realisere fremtidsrettede løsninger på samferdselssiden. Toget blir stadig viktigere ettersom trafikkvolumene vokser og eksisterende veisystem ikke klarer å ta alt unna, sier han til Teknisk ukeblad.

Løvås får ansvar for planlegging og utbygging av de store jernbaneprosjektene i tiden framover.

– Jeg gleder meg til en utfordrende oppgave i en sektor med høy prioritet, og bred tverrpolitisk enighet. Vi skal gjennomføre noen av de mest spektakulære prosjektene i nyere historie de kommende årene, sier han.

Les også: NSB vil konkurranseutsette jernbanen

Mer bevisste brukere

Løvås ser flere likheter mellom sin nåværende jobb i Statnett, og jobben i Jernbaneverket han starter i om få måneder.

– Jeg jobber med planlegging og utvikling av infrastruktur, og vil fortsette med nettopp det. Både innen tog og kraft vil noen sette pris på det vi jobber med, andre ikke. Jeg forventer vel kanskje at togbrukerne er mer bevist på betydningen av skinner enn det strømbrukerne er på betydningen av strømlinjer, sier han.

Løvås legger til at han gleder seg til å sette seg inn i et nytt fagfelt og til å jobbe med prosjekter mange ønsker at Jernbaneverket skal lykkes med.

Les også: Arkitekter vil legge sentralstasjon under sentrum

Trekker paralleller med luftfart

Gorm Frimannslund, som ansettes som direktør for infrastruktur, har tidligere hatt flere lederstillinger i SAS og Widerøe. Han kommer nå fra stillingen som direktør for SAS’ tekniske virksomhet.

– Jeg er veldig interessert i samferdsel, og mener jernbanen har en viktig samfunnsmessig oppgave. På samme måte som luftfart er jernbanen et teknisk komplisert system, der en er avhengig av at samspillet mellom infrastruktur, teknikk og mennesker fungerer godt, sier han.

Les også:

Han er mannen som skal redde kollektiv-Oslo

Tungvektere vil realisere Hyperloop

IBM-sjef skal bygge vei, bane og telekom