På søk: Sjefen for produktutvikling i Gule Sider, Håvard Atle Skaug og adm. dir. i Eniro Norge, Pierre Mårtensson vil ha sin del av søkekaka når vi bruker dingsene våre til å finne frem i produktjungelen (Bilde: orv)

GULE SIDER PRODUKTSØK

Gule sider lanserer ny produktsøketjeneste

Og den begrenser seg ikke til nettbutikker.

Eniro, de med Gule Sider, har undersøkt den mobile sjela vår og hvordan vi bruker den til å kjøpe varer og tjenester.

Nå har de utviklet en multiplattform søketjeneste skal gjøre det lett å finne frem til varer og tjenester. Tjenesten er utviklet i Norge og i Sverige og er rettet mot alle landene i Norden.

– Vi skiller ikke på nettbutikker og fysiske butikker. De som søker skal få vite hvor de kan få kjøpt produktet og til hvilken pris. I tillegg viser vi et bilde av det de søker etter, sier administrerende direktør i Eniro Norge, Pierre Mårtensson.

For å samle informasjon om alt som er til salgs av alskens produkter, enten det er en bil eller en mobiltelefon, skal selskapet hente informasjon fra 2000 butikker.

Les også:  Nå kommer Visas Paypal-konkurrent

Også fysiske

Til nå er de ferdige med alle som selger over nettet og de jobber videre med fysiske butikker.

– Vi har over 1500 hundre butikker til nå og vi jobber videre med de som ikke er så enkle. De aller fleste er jo på nettet, men mange er ikke så enkle å få søkt gjennom av den såkalte crawlerteknologien vi benytter. Mange har ikke noe god struktur på nettsiden og da må vi gjøre mye manuelt arbeid for å skape en god søkeopplevelse sier sjefen for produktutvikling i Gule Sider, Håvard Atle Skaug.

Skaug sier at de som søker på mobilen vil få opp resultatene etter hvor de befinner seg.

Noe av ideen er at dette skal gi folk resultater fra et nærområde slik at de kan handle raskt.

Eniro har også koblet søketjenesten til en ny kartbasert navigasjonsapp som de lanserer og som kan lede folk til butikkene de får opp.

– Selv om vi har lansert appen, arbeider vi videre med å utvikle den. Vi holder på med en pristjeneste som vil søke på laveste pris også, sier Skaug.

Les også: Studenter fant løsning på parkeringsproblem i Oslo

Norsken og Svensken

Nye jobbesko: Den nye tjenesten fra Gule Sider skal gjøre det enkelt for folk, uansett plattform, å finne produktene de vil ha i det området de bor.
Nye jobbesko: Den nye tjenesten fra Gule Sider skal gjøre det enkelt for folk, uansett plattform, å finne produktene de vil ha i det området de bor. Eniro
Eniro har undersøkt markedet for de nye tjenestene i Norden og funnet ut at det er en del forskjeller i de ulike landene.

65 prosent av nordmenn søker når de sitter hjemme i sofaen. Svenskene og danskene sitter heller på skrivebordet de har hjemme.

Vi er også de som søker mest i arbeidstiden. 25 prosent av oss driver med dette, mens våre søsterland er mer disiplinert og klarer seg med 17 prosent.

Nordmenn er også betydelig mer impulsive enn svenskene.

I snitt søker vi tre ganger på et produkt før vi kjøper. Svenskene er mer forsiktige og søker syv ganger.

Det kan kanskje ha noe å gjøre med at vi er mindre opptatt av pris enn i de andre landene. Til gjengjeld leser nordmenn mer ekspertomtaler av produktene før vi bestemmer oss.

Les også: Dette er verdens smarteste selskap

Utro forbrukere

Det er neppe noen stor nyhet, men undersøkelsen Gule Sider har gjennomført peker på at folk i alle de nordiske landene er utålmodige og lite trofaste når de søker og handler på nett.

– Og det er ikke bare på nett. Ekspeditører i butikker opplever stadig at folk slår inn produktnavn-  eller nummer mens de snakker med dem og søker på nettet for å se om de kan finne en lavere pris, sier Mårtensson.

Han sier at søket hat blitt utrolig viktig når vi handler.

– Men samtidig ser vi at 54 prosent av de som søker etter produkter på nettet går og kjøper dem i butikk. Derfor tror vi det er viktig å gi dem en lokal oversikt over hvor butikkene finnes og hvordan de kommer seg dit, sier Mårtensson.

Les også: Slik bruker vi internett  

Trender

Gule Sider mener mobilen vil ta stadig mer av søkemarkedet. Snart er det regelen og ikke unntaket.

I dag kommer 30 prosent av trafikken på deres tjenester fra mobiler og de forventer at det vil øke til 50 prosent i løpet av året.

Men den vil ikke overta helt. Når vi søker etter produkter bruker vi gjerne flere plattformer. PC-en på jobb, nettbrettet hjemme og mobilen over alt.

For å beskrive utviklingen vi har vært gjennom sier Eniro at kjøpsprosessen har utviklet seg fra gått fra word of mouth, til word of mouse til nå, på de mobile plattformene: Word of touch.

Det som er sikkert er at bedrifter om ikke har gode løsninger på alle plattformer taper. Vær søkbar eller dø, er Eniros budskap til de som vil selge.

Les også:

Her plukkes et produkt hvert 6. sekund

Her er søkemotorene som gir deg andre treff og bevarer anonymiteten din

Slik vil Google løse verdensproblemene