Du finner mellom 400 og 500 tårnkraner i Norge. (Bilde: arkiv)
Dreisekiven festes øverst på tårnet.
Over dreisekiven kommer modulen for feste av stagene som holder armene.
Bakarmen heises inn med imponerende presisjon.
Bakarmen festes med to bolter. (Bilde: Joachim Seehusen)
Hvert lodd veier 4,2 tonn. (Bilde: Joachim Seehusen)
Hovedarmen er snart på plass. (Bilde: Joachim Seehusen)
Den lange kranarmen smetter på plass og to bolter festes. (Bilde: Joachim seehusen)
Egne vinsjer trekker opp og strammer stagene som holder det hele sammen. (Bilde: Joachim seehusen)
Høydeskrekk er fraværende. Denne karen spaserer ut for å hekte av kjettingene til den hydrauliske kranen. (Bilde: Joachim Seehusen)

Gule beist opp på en, to, tre

  • innsiktbygg

Tranens dans

En kran heter Kran på tysk. Dette er en forkortet form av det noe eldre Kranich, som også er navnet på fulgen Trane. Det samme gjelder for nederlandsk. Også det engelske ordet crane betyr både kran og trane. Brukt om kran er crane første gang registrert i 1299, ifølge online etymology dictionary. Bruken skal spille på tranens lange og bøyde hals. Hvem som har lånt av hvem, eller om alle fant dobbeltbruken av ordet på egen hånd, se det vet ingen.

Tall og vekter

  • Verdens største tårnkran kan løfte 10.000 metertonn. (tonn last x meter ut fra tårnet). Dette er en spesialbygd kran.
  • Verdens største serieproduserte skal være Potain MD2200, som klarer 2200 metertonn.
  • Kranen på bildene klarer 350 metertonn.
  • Kranen kan brukes i vindstyrker opp til 20 m/s, som er sterk kuling. Da frikoples armen og stiller seg med bakarmen mot vinden. Liten storm begynner på 22 m/s.
  • Betongloddene på bakarmen veier 4,2 tonn pr. stykk. På denne kranen er det 22 tonn på bakarmen.
  • Svikten ytterst på armen kan være opptil 2 meter. Horisontal svikt i krantårnet er 1 cm pr. høydemeter.
  • Nypris MD345 er 4,5 millioner kroner. Leieprisen er 85.000 kr/må ned, uten fører. Montering og demontering koster fra 280.000 til 300.000 kroner.
  • MD345 har en maksimal frittstående krokhøyde på 69, 5 meter. Armen kan være 80 meter lang. Kranen på bildet har en krokhøyde på 41 meter og armen er 65 meter lang.
  • Det er gjerne flere kraner på en byggeplass. Høyden bestemmes b åde av hvor høyt det skal løftes, men også i forhold til de andre kranene slik at alle kan svinge fritt. Kjørereglene sier at føreren av den høyeste kranen er sjefen. Han sitter med koordineringsansvaret.


Det er et element av Baron von Münchhausen som løfter seg selv etter håret når de store byggekranene blir montert.

Tårnet monteres av elementer som måler 3,33 meter, 5 meter eller 10 meter. Normalt blir både armen og bakarmen montert tidlig, mens kranen knapt ruver over bakken.

Jekk og skyv

En glideramme på utsiden jekker så kranen opp og et nytt element skyves inn. Så gjentas prosedyren gang etter gang til von Münchausen – unnskyld – kranen har nådd ønsket høyde.

Kranor, en at de to store aktørene på kranmarkedet, sørger for at Skanska kan løfte og flytte sine laster i byggegropen som skal bli Akers nye hovedkvarter, Aker-hus.

Denne gangen skal kranen av type Potain MD345 opp til en krokhøyde på 41 meter.

Snarvei

Tidspress på Fornebu fører til at modulene ble montert på forhånd og tårnet ble løftet på plass av en hydraulisk mobilkran. Dyrt, men hurtigere enn med glideramme.

Øverst på tårnet blir svingstykket løftet på plass med imponerende presisjon. Deretter følger toppen og styrehuset før bakrammen heises opp. En ørliten bom ved første forsøk. Litt tilbake, og så rett inn på plass.

Grunnarbeid

Før Kranors folk kom inn med 12 digre lastebiler og en mobilkran, har Skanska forberedt grunnen.

En slik kran kan fort veie opp mot 250 tonn, av dette er over 100 tonn stålkonstruksjonn, resten er betongballasten på bakrammen og nederst ved bakken.

Dokumentasjon

– Det er entreprenøren som støper etter spesifikasjoner satt av produsenten. Vi krever skriftlig dokumentasjon på at fundamentet er korrekt utført før vi monterer kranen, forteller Tor Gunnar Stabæk, daglig leder i Kranor.

Å se armen komme på plass er en imponerende forestilling. Kranføreren i mobilkranen styrer armen med stor sikkerhet rett på plass. To bolter dunkes inn, og der sitter den.

Det hele skjer på mindre enn fem minutter. Så skal stagene festes. Det er de som tar kreftene og holder det hele sammen. En intern vinsj trekker dem opp til toppen, nok et element av von Münchausen.

Elektronikk

Tidligere kommuniserte kranførerne med radio. Nå kommer elektronikken inn i større grad.

– Ja, vi skal levere kraner med antikollisjonsutstyr på en av AF-gruppens byggeplasser i Oslo, forteller Stabæk. Langs jernbanelinjer er det også lagt inn sonebegrensninger som sikrer at kranføreren ikke kan styre armen ut over jernbanelinjen.