SJØSIDEN: Oslo S Sett fra sjøsiden. Den gamle hallen kan skimtes til venstre i bildet. Samtaler pågår nå med riksantikvaren. De to tårnene er plassert slik at sikten langs Karl Johans gate og videre mot Ekeberg ikke blir brutt. (Bilde: ROM Eiendom)
MODELL: Bildet viser en modell av nye Oslo S sett fra oversiden. (Bilde: ROM Eiendom)
STASJONSALLÉEN: Den planlagte stasjonsalléen sett innenfra. (Bilde: ROM Eiendom)
INNSIDEN: Oppgangen fra T-banen. Med buene, der hvert av bena står på en tunnelvegg. (Bilde: ROM Eiendom)
NORD-SYD: Den gule bygningen er selve stasjonsbygget som skal være skilt fra kjøpesentre. (Bilde: ROM Eiendom)
OPERAEN: Mot sjøsiden blir det utsyn til operaen. (Bilde: ROM Eiendom)

Grunnen bestemte utseendet til nye Oslo S

  • Bygg

Det spektakulære vinnerforslaget i arkitektkonkurransen om nye Oslo S har fått kritikk for å se ut som en arabisk basar. Men det er slett ikke arkitekter som har drømt seg tilbake til tusen og en natt som ligger bak de mange buene. Det er togtunnelen under stasjonen.

Lange spenn

– Det er meget kompliserte grunnforhold og vi fant raskt ut at tunnelveggene var det eneste som kunne bære konstruksjonene, sier prosjektarkitekt Fredrik Krogeid hos arkitektene Space Group.

– Og siden buer er velegnet til å håndtere lange spenn tok vi tak i tunnelveggene og dro buer fra vegg til vegg. Deretter jobbet vi med mange forskjellige modeller og metoder for å finne de beste løsningene.

Stålplater

Arkitektene har i et halvt års tid samarbeidet med Norconsult og AKT.

– Vi har kommet frem til at doble stålplater, noen steder med betong imellom på grunn av brannsikkerhet er det beste. Stålplatene blir malt hvite.

Klatting

Arkitektene ønsker nå å få en klar og utvetydig stasjonsbygning, med en hovedforbindelse i nord-syd-retning.

– Den første stasjonsbygningen ble ført opp i 1854, så kom en ny i 1882, deretter i 1921. Den ble det endringer på først på 1980-tallet og senere på 1990-tallet. Det har manglet en plan, og hele tiden har det vært påklatting, sa Krogeid da han holdt et foredrag om prosjektet for en gruppe arkitekter på Norsk Design og Arkitektursenter onsdag 13. januar.

Passasjerflyt

Grunnen til at stasjonsbygningen er lagt i nord-syd retning er at det kun er et lite mindretall av passasjerene som kommer inn på stasjonen fra vestsiden. Mens det daglig kommer inn nesten hundre tusen både fra sjøsiden i sør og fra nordsiden er det ikke mer enn knapt 20 000 som kommer inn gjennom den gamle hallen som vender mot Karl Johans gate.

– Vi ønsket å tydeliggjøre hva som er selve stasjonsbygningen og skille den fra kjøpesentrene.

Samtidig ønsket Space Group et synlig bygg.

– Vi oppgraderer Schweigaards gate, fjerner brua som i dag er inngangen til stasjonen og flytter inngangen ned til gateplan. Så vil vi åpne Jernbanegaten igjen. Den er det ikke mange som engang vet eksisterer i dag. Den er helt stengt og brukes kun til varelevering.

Kontor og hotell

Over stasjonsarealene kommer to etasjer kontorer. I stedet for å installere masse tekniske installasjoner på taket blir det park.

– Vi er inspirert fra Paris og New York der slikt er gjort. Om det blir en åpen park, eller for eksempel barnehage er ikke bestemt, sier Krogeide.

Skisseprosjekt

Den gule stasjonshallen fra 1921 er fredet. Det legger noen begrensninger på hvordan det nye bygget kan tilpasses.

– Vi er nå i en prosess med riksantikvaren. Byantikvaren er også inne i bildet.

En rekke endringer og justeringer er gjort fra det opprinnelige vinnerutkastet i konkurransen.

– Vi leverer et skisseprosjekt om to uker, og håper på byggestart i 2013. Det kommer an på plan og bygningsetaten, sier Krogeide.