Bildet viser den nordlige delen av strekningen Værnes-Havnekrysset. Rundkjøringen i forgrunnen er Halsøenkrysset hvor E 14 tar av fra E 6. I bakgrunnen ligger Tangtunnelen. Grunnarbeid skal ta seg av alle veger som er markert med svart. (Bilde: Ill.: Multiconsult)

Grunnarbeid får siste E 6-jobb i Stjørdal

Kampen om kontrakten var helt jevn. Ved anbudsåpningen lå Grunnarbeid bare 6 promille lavere enn Reinertsen, men kontrollregningen førte ikke til forandring i rekkefølgen. Kontrakten vil bli underskrevet i nær framtid.

Oppdraget gjelder utvidelse av E 6 fra to til fre felt mellom Værnes og Havnekrysset. To betongtunneler inngår i denne strekningen. Grunnarbeid skal utvide E 6 sør for Værnestunnelen, nord for Tangtunnelen og mellom tunnelene. På begge sider av Værnestunnelen er det en strekning hvor nåværende E 6 skal benyttes som nordgående kjørebane. Disse strekningene har en samlet lengde på 600 meter. Før øvrig skal nåværende E 6 erstattes av en helt ny fire-feltsveg.

Oppdraget omfatter også anlegg av 1 120 meter kommunale veger på et utfylt område vest for Stjørdal sentrum, foruten 850 meter gangveg/fortau og 140 meter adkomstveger. I Halsøenkrysset hvor E 14 tar av fra E 6, skal en permanent rundkjøring avløse en midlertidig. Den må være ferdig i juni neste år, resten av anlegget må være ferdig innen årsskiftet 2011/2012. Da skal E 6 ha fire felt på hele den 2,8 km lange strekningen Værnes-Havnekrysset. Behovet for utvidelse er absolutt til stede - årsdøgntrafikken er på 20 000 på over halvparten av strekningen.

Fra Havnekrysset skal fire-feltsvegen forlenges med vel to kilometer til Kvithammar. Jobben blir utlyst neste år. Vegvesenet regner med å sette trafikk på denne vegen høsten 2013.