KOMBI: Olympic Zeus kan brukes både til ankerhåndtering, konstruksjonsarbeid og forsyningsskip. Det gir rederiet Olympic stor fleksibilitet. (Bilde: Ulstein)
DESIGN: Håvard Stave, designsjef i Ulstein Design, innrømmer at Olympic har vært krevende kunde med strenge miljøkrav i sin spec.
ERFAREN: Farstad Shipping har godt over ett års erfarign med drift av skip med hybridløsning. Prosjektsjef Børge Nakken i Farstad ønsker Ulstein og Olympic velkommen etter. (Bilde: Tore Stensvold)
HYBRID: Farstad Shippings nye råtass, Far Samson, er utstyrt med diesel-elektrrisk og diesel-mekanisk framdriftssystem. Drivstoffbesparelsene kan være på rundt 50 prosent i forhold til konvensjonell diesel-mekanisk framdrift. (Bilde: Fuglefjellet/Farstad)
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete vil tidligst i slutten av februar ha forslaget til Nasjonal transportplan klart. (Bilde: Kjell Herskedal)
Skissen viser hvordan motorene, generatorene og elektromotorene er plassert og koblet sammen påOlympic Zeus. (Bilde: Ulstein Design)
GRØNNE TANKER: Prosjekstsjef Børge Nakken i Farstad hevder at rederiet frivillig investerer millioner i å gjøre skipene mer miljøvennlige. (Bilde: Tore Stensvold)
RØDGRØNN: Rød utenpå, men grønn inni. Far Samson overoppfyller de strengeste miljøkravene i Norge. (Bilde: Tore Stensvold)
AVSKJED: Far Samson overleveres rederiet Farstad Shipping fra STX Europe Langsten denne uka. (Bilde: Tore Stensvold)

Grønnere offshoreskip

  • Industri

Olympic Zeus

  • Design: Ulstein Design A122 AHTS
  • Lengde: 93,8 meter
  • Bredde: 23 meter
  • Dødvekt: 4925 tonn
  • Dekkk: 840 m2
  • Bullard Pull/slepekraft: 260 tonn
  • Hovedmotor: 2 x Wärtsilä 4.500 kW + 2 Siemens elektromotorer
  • Byggeår: 2009
  • Verft: Ulstein Verft

Far Sapphire

  • Design: Rolls-Royce UT 732 CD – AHTS
  • Lengde: 92,7 meter
  • Bredde: 22 meter
  • Dødvekt: 4800 tonn
  • Dekkk: 800 m2
  • Bullard Pull/slepekraft: 261 tonn
  • Hovedmotor: 4 x Rolls-Royce 5440 hk
  • Byggeår: 2007
  • Verft: Aker Yards Langsten (nå STX Euorope Langsten)




ÅLESUND: Det blir skipsdåp og folkefest i Ålesund lørdag. Da kommer samferdselsministeren for døpe ankerhåndterings- og konstruksjonsskipet Olympic Zeus. På ettermiddagen er skipet åpent for publikum.

Rederiet Olympic satte strenge krav til miljøprofil da de utviklet skipet sammen med Ulstein Design.

Halverer diesel-sluk

Drivstofforbruket i løpet av ett års drift vil bli om lag halvert i forhold til et tilsvarende skip bygget med konvensjonelle løsninger.

Det oppnås ved å kombinere diesel-mekanisk framdrift med dieselelektrisk, en såkalt hybridløsning.

I tillegg er begge hovedmotorene, hver på 4.500 kW, utstyrt med katalysatorer som fjerner 95 prosent av NOx-utslippene.

For øvrig er DNVs krav til Clean Ship-klasse fulgt.

– Rederiet har valgt alle de beste miljøløsninger de kan for dette skipet, også det som går ut over klassekrav og regelverk, sier Håvard Stave, sjefdesigner i Ulstein Design.

Sparer

Den største drivstoffbesparelsen skjer ved kombinasjonene av diesel-mekanisk og diesel-elektrisk drift av propellene.

– Optimal kombinasjon av de ulike måtene å styre og bruke motor og propeller, sørger for at drivstofforbruket til enhver tid blir minst mulig, sier Stave.

Han vedgår at Ulstein Design har blitt presset hardt av rederiet.

– Vi har lært veldig mye, sier Stave.

Far foran

Farstad Shipping har hatt en hybridløsning for ett av sine ankerhåndteringsskip i over ett og et halvt år. Prosjektsjef Børge Nakken bekrefter at besparelsene er store.

– Det er kun noen få dager i året du trenger fullt kraftpådrag. Ved å bruke dieselelektrisk kraft til propell- og thrusterdrift når du ikke trenger masse slepekraft, kan motorer gå på optimalt turtall og drive generatorene. Det gir mer økonomisk drift og sparer både miljø og drivstoff, sier Nakken.

Han poengterer at det også gir bedre forhold for mannskapet med mindre støy og vibrasjoner.

Alle nye hybrider

– Vi har nå ett og et halvt års erfaring med hybridskip. Alle våre seks nye skip som er under bestilling bygges med kombinasjonen diesel-elektrisk og diesel-mekanisk framdrift, sier Nakken.

Det gjelder også den nye råtassen Far Samson, som Farstad overtar fra STX Europe i Langsten neste uke.

Velkommen etter...

Allerede i 2005 satte Farstad Shipping opp kravspesifikasjonen med hybridskip for et ankerhåndteringsskip.

Resultatet ble Far Sapphire, som ble levert i oktober 2007.

– Jeg ønsker Olympic og Ulstein velkommen etter med hybrid-løsningen. Ønsker de å høre om vår erfaring, er det bare å ta kontakt, sier Nakken med et smil.

Kraftplugger

Far Sapphire er bygget med UT 732 CD design fra Rolls-Royce og utviklet sammen med Farstad Shipping. Det er 92,7 meter langt og 22 meter bredt.

De fire hovedmotorene er hver på 5440 hk. Olympic Zeus har installert to hovedmotorer på 4.500 kW hver.

Sistnevnte er laget med Ulstein A 122 design . Skipet er 93,8 meter langt og 23 meter bredt.

Både Farstad-skipet og Olympic-skipet er designet for å ha en trekkraft på 250 tonn. Det er i det øvre sjiktet for AHTS-skip (Anchor Handling, Tug and Supply).

Stolt gudmor

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete gleder seg til skipsdåpen:

– Det er en stor ære for meg å få lov til å være gudmor for dette skipet. Det representerer verdensledende maritim teknologi. Det er nettopp nybygg av denne typen som gjør oss nordmenn stolte, og minner oss om at Norge fortsatt er en stormakt på havet, sier hun i forkant av seremonien.