KLARGJØRING: I høst ble brenselscellen lastet om bord i Viking Lady og testingen kom i gang. (Bilde: Wärtsilä)
ENKELT: DNV-direktør Tor E. Svensen lanserte i dag en studie som viser at skipsfarten kan møte klimautfordringnen og redusere 30 prosent utslipp uten å investere en krone. (Bilde: Tore Stensvold)
BASE: Viking Lady er til vanlig stasjonert i Stavanger og går i jevn trafikk ut til plattformer med forsyninger. (Bilde: Eidesvik)

Gratis utslippskutt fra skip

  • Klima

Blant gratistiltakene:

  • Seilingsrute – tilpassing/endring etter vær etc.
  • Dampturbinstyring
  • Hastighetsreduksjon
  • Motorovervåking
  • Redusert og tilpasset kraftforsyning
  • Framdriftssystemer
  • Trimming
  • Frekvensomformer
  • Skrogtistand

Tiltak som koster:

  • Drage/seil
  • Gassdrift
  • Elektronisk motorstyring
  • Lyssttemer
  • Brenselcelle for kraftforsyning
  • Fartsreduksjon- øke flåten
  • Faste seilvinger
  • Varmegjenvinning/-veklser
  • Landstrøm
  • Solceller
  • Seil

DNVs presentasjon

Last ned presentasjonen til Tor E. Svensen

Det Norske Veritas brukte det LNG-drevne Viking Lady ved kai i København som arena for å presentere en studie av hvordan skipsfarten kan ta sin del av klimaansvaret.

Viking Lady har ca. 25 prosent lavere utslipp enn tilsvarende offshore supplyskip bare på grunn av gassdrift. I tillegg testes verdens første brenselcelle for skip om bord.

Enkle ting

Direktør Tor E. Svensen i DNV trakk fram brenselcelle som ett av tiltakene skipsfarten kan bruke.

Studien viser potensialet ved en rekke tiltak, fra mer effektive seilingsruter, hastighetsreduksjon til bruk v brenselcelle som supplement til energiproduksjonen.

30 % for ingenting

– Resultatene er oppmuntrende, sier Svensen. – Hvis skipsindustrien reagerer nå, kan mange av tiltakene settes i l livet straks, og det behøver ikke å koste noe, sier han.

Mange av tiltakene – og de som raskest kan settes ut i livet, er både gratis og kan være nok til å møte flere av kravene som stilles til skipsfarten.

Les også: Gratis miljøgevinst

50 % koster

DNV har regnet ut at gratistiltakene kan kutte klimautslippene med 30 prosent, det vil si ca. 500 millioner tonn CO2 fram mot 2030 sammenlignet med en situasjon der det ikke gjøres noe.

Basistallet DNV bruker er da et totalt utslipp på 1,530 tonn.

Utslippene kan til og med halveres dersom rederiene i tillegg investerer i utstyr og tekniske tiltak som koster opp mot 100 dollar per tonn CO2.

Dame-besøk

Viking Lady er nå i København i forbindelse med klimatoppmøtet. I dag er skipet åpent for publikum.

Torsdag tar overborgermester Ritt Bjerregaard med seg opp mot 100 borgermesterkolleger på skipet og seiler ut til den nye offshore vindparken Middelgrunden som nylig ble åpnet.

Seks år

Utviklingen og testingen av brenselcelle for skip foregår i prosjektet FellowShip, som startet opp i 2003. Tidligere i år ble brenselcellen og tilhørende system og utstyr testet og kjørt i gang på land.

I høst ble det installert om bord på Viking Lady. Testene er i gang og viser oppløftende resultater, selv om anlegget bare er prøvet ut forsiktig til å begynne med.

Les også:

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.