IKKE BRUKBAR: Mobilversjonen av varsling om problemer i bymiljøet er klar, men Oslo kunne ikke benytte fellesløsningen som ble lansert i våres.

Gratis it-løsning ikke god nok

  • IT

Bymelding

  • Smarttelefonversjoner av nettløsningen for innrapportering av feil og mangler i bymiljøet i Oslo
  • Utvidet i forhold til nettversjonen med fotofunksjonalitet slik at man kan ta bilde av problemet/situasjonen og vedlegge meldingen
  • I første omgang utviklet for Android. IOS like om hjørnet.
  • En Windows Phone 7-versjon kan komme om kort tid hvis Bymiljøetaten bestemmer seg for denne plattformen.

Kilde: Know IT

Hvis du kommer over et ødelagt veilys eller gapende hull i gata i hovedstaden, kan du melde fra om forholdene ved hjelp av mobiltelefonen.

Tjenesten kalles Bymelding og er splitter nyutviklet for Oslo kommune, i tillegg til nettversjonen som har vært oppe i en årrekke.

Androidversjonen er på plass, mens Iphone-brukere må vente litt til.

Les også denne: I kø for digitale tjenester





Hærverk

Høres opplegget kjent ut?

Dette er akkurat det samme som gratistjenesten Fiksgatami gjør.

Etter modell fra Storbritannia ble den lansert av Senter for fri programvare og NUUG i mars i år .

Her kan enhver innbygger melde fra direkte til sin kommune om hærverk, huller i veien eller mørklagte gatelys.

Litt bakgrunn: Inspirerte statsråden





Egen løsning

I Oslo har Bymiljøetaten derimot valgt å bruke penger på å la it-selskapet Know IT utvikle en egen løsning.

Som i gratisversjonen, kan du registrere sted, type problem og sende med et bilde av situasjonen.

Hvor mye penger som er lagt i prosjektet er det foreløpig ikke mulig å få svar på fordi prosjektlederen er borte fra jobb.





EGEN: Oslo kommune var nødt til å lage sin egen meldingsløsning for publikum for å kunne fange opp problemene på en ryddig måte.





Snakket sammen

Kommunikasjonsrådgiver Leif-Arne Kristiansen hos etatens Divisjon Samferdsel kan likevel gi en utførlig begrunnelse for valget.

– Vi har hatt mye kontakt med folkene bak Fiksgatami og diskutert mulige løsninger. Den tjenesten viste seg ikke å være avansert nok, siden den bare genererer en e-post til den aktuelle kommunen eller avdelingen. Vi er avhengig av å integrere slike meldinger fra innbyggerne i våre datasystemer, sier Kristiansen til Teknisk Ukeblad.





Fjernet to ledd

Over flere år har Oslo kommune jobbet med å effektivisere sine interne systemer.

– Samferdselsdivisjonen fungerer som en innkjøper av tjenester. Når vi får melding om feil og mangler fra en innbygger, gir vi oppdrag til en innleid entreprenør for å rette på saken. Tidligere tok vi imot slike meldinger på e-post, telefon eller over skranken. Nå har vi fjernet minst et par mellomledd ved å automatisere rapportering og oppfølging av utbedringsjobber, forklarer kommunikasjonsrådgiveren.





Tilbakeskritt

Derfor ville det være ett skritt tilbake å benytte e-postmeldinger fra innbyggere gjennom Fiksgatami.

– Vi er nødt til å en mer avansert tjeneste som sender meldingen til rett sted i systemet, slik at den blir fanget opp og tatt tak med minst mulig forsinkelser. Det har vi fått med tjenesten Bymelding, sier Kristiansen. Han redegjorde for disse argumentene også i egen blogg da Fiksgatami ble lansert.





Helt greit

Hos "konkurrenten" Senter for fri programvare er det ingen sure miner.

Direktør Morten Amundsen mener tvert imot at et alternativ til deres løsning er et tegn på utvikling i riktig retning.

– Hvis Fiksgatami ikke tilfredsstiller alle 430 kommuner, så betyr det ikke at tjenesten ikke er avansert nok. Om noen kommuner vil at en slik tjeneste skal bli enda bedre, så har vi oppnådd det vi ville – nemlig at innbyggere skal kunne enkelt opplyse kommunen om mangler som veier, fortau, lys og gangfelt. Før vi la ut tjenesten, var det ikke hadde mange som hadde dette tilbudet. At Oslo vil ha det enda mer integrert sier meg at Fiksgatami var veldig viktig, mener Amundsen.

Så du denne? Prisvinner stopper nabokrangel