STOR: Nye Grandis er en diger bil, nesten fem meter lang og 1,80 bred. Alle får god plass og en nyutviklet diselmotor med to overliggende kamakseler gir godt drag. (Bilde: MITSUBISHI)
PLASS: Du kan felle nesten alle setene ned i gulvet slik at bagasjerommet blir flatt - og langt. Bruker du to seterader har du svært god plass, men du har godt med bagasjerom selv med tre rader i bruk. Grunnen er at bilen er lang og bred. (Bilde: MITSUBISHI)

Grandis i støtfangeren på Touran

  • t2




I klassen for drivstoffgjerrige MPV-er med fleksible seteløsninger for familier eller stor lasteplass på grønne skilter har VW Touran tatt ledelsen.

Men med Mitsubishis nye Grands DI-D, får Touran tøffere konkurranse i segmentene "mellomstor/stor MPV".

Mer utstyr

I tillegg til å ha blitt ”håndverkerbil”, er Grandis et populært personbil-alternativ til liknende, men ofte mindre biler.

Det skiller ifølge Lars Eik bare noen tusenlapper mellom Grandis og VW Touran, til tross for at Grandis er større og har automatisk klimaanlegg og tåkelys som standard.





Spesiell for Europa

Grandis DI-D har en nyutviklet toliters turbodiesel med doble overliggende kamaksler (DOHC) og 16 ventiler.

Den er bygget i samarbeid mellom VAG-gruppen og tilfredsstiller Euro 4 avgasskrav.

Sprek og seig

Den nye dieselmotoren byr på høyere effekt (130 hk/95 kW) og lavere forbruk.

Bilen går ved blandet kjøring på 0,66 liter på mila.

Den har en toppfart på 195km/t og gjør 0 til 100 på 10,8 sekunder. Interessant er den høye tilhengervekten på 2.000 kg; et pluss for alle håndverkere og familier som trekker tunge lass.





Hvitt lys er godt

Toppmodellen ”Instyle” er utstyrt med skinnseter, Xenon hovedlys, og kjørecomputer med ”multi display touch skjerm”.

Spørsmålet er hva man skal med alt dette. Ikke for det, Xenonlys (utladningslamper) er faktisk svært godt å ha nå som høstmørket nærmer seg.

Grunnen er at lampene avgir hvitt lys (5500 grader Kelvin) slik som solen, lys som øyet er utviklet for å se godt i.





Fem års garanti

Felles for samtlige modeller er fem år/100.000 km nybilgaranti.

Interessant er også det patenterte ”Hide and seat” systemet, der du kan legge baksetene helt ned slik at gulvet blir flatt.Plassen økes betraktelig.

Du kan variere seteløsningene mellom bare to foran, seks eller syv seter.

De to bakre rekkene er slik konstruert at du kan beholde sidesetene og legge de andre ned slik at du har plass til passasjerere PLUSS langt gods.

For øvrig er bilen så full av oppbevaringsbokser at du nesten helt sikkert klarer å rote bort noe i den.