Grådigheten har overtatt

Oljeselskapene lar profitt gå foran menneskeverd og miljø, ifølge rådgivningsselskapet Kommunikés rapport om sikkerhet og beredskap til havs. Rapporten er laget på oppdrag fra 14 rederier. Grådighet er det ordet som best beskriver sikkerhetskulturen, mener prosjektleder Tormod Carlsen.

– Selskapene tenker kortsiktig og tar store risikoer, hevder han. Overrislingsanlegg som ikke virker, minimale sjanser for å overleve et fall i sjøen fordi antall beredskapsfartøy reduseres, og større fare for sammenstøt mellom fartøy og plattformer – og dermed økt risiko for ukontrollerte utblåsninger, er noen eksempler som underbygger påstanden.

Massiv støtte

Kommunikés hovedkilder er skriftlig dokumentasjon og folk som har hatt lederansvar for sikkerhet, både fra land og til havs. Også folk som fortsatt har ledende stillinger offshore har bidratt. Fagforeningene Oljearbeidernes Fellessammenslutning (OFS) og Lederne støtter rapporten.

– Vi opplever at rapporten beskriver realiteter, og stiller oss bak dem, sier forbundsleder Jan Olav Brekke i Lederne.

Nestleder Tarjej Lodden i OFS etterlyser mer tilsyn fra OD.

– Antall tilsynstimer for OD er det samme som i 1990, mens tallet på plattformer er mer enn doblet. I tillegg har OD overtatt tilsynsansvar for flyterigger. Samtidig har oljeselskapene bygd ned internt tilsyn. Hvorfor har ikke OD bedt om mer penger til tilsyn? spør Lodden.

Dobbeltrolle

Kommunaldepartementet har lovt en Stortingsmelding om sikkerhet, men den kommer først om halvannet år. I mellomtiden kommer et nytt regelverk, som ifølge rapporten betyr enda større tillit til at oljeselskapene selv tar ansvar.

Samtidig er OD klar over at arbeidstakerne verken stoler på OD eller oljeselskapenes evne og vilje til å følge opp brudd på regelverk. Kommunaldepartementet har bestemt at det skal foretas en uavhengig analyse av risikoforholdene til havs. OD har bedt selskapet Preventor foreta analysen - et selskap som samtidig er ansvarlig for oljeindustriens storstilte omlegging av beredskapen.

– I år har det vært rekordmange ulykker og uønskede hendelser på sokkelen. Konklusjonen vår er klar: Frys beredskapen på dagens nivå, sier Tormod Carlsen.