BAK BØLGEN:Lars Rasmussen (i midten) har vært med å utvikle Googles Waveteknologi som SAP vil ta i bruk til nye forretingsverktøy. (Bilde: orv)

Google tar forretningsbølgen

WIEN: Web 2.0 og sosiale medier har formelig eksplodert i popularitet og brukes av både gamle og unge.

Ny teknologi for øyeblikkelig toveiskommunikasjon er med på nok en gang å endre IT-landskapet og de store plattformleverandørene er svært interessert.

Inn på jobben

Tyske SAP har samarbeidet med Google for å lage prototyper på Web 2.0-basert programvare til næringslivet.

– Det spesielle med disse teknologiene er at de har oppstått i forbrukermarkedet og har funnet veien inn på jobben til folk. De er drevet frem av internetteknologi og de unge har vært raskest til å ta dem i bruk både privat og i jobbsammenheng. Det typiske for slike løsninger er at de er lett tilgjengelige for alle og svært enkle å bruke. Dette kommer til å få store konsekvenser for alle typer virksomheter, når forretningsapplikasjonene nå kommer. Jeg tror vi nå kan snakke om et slags Enterprise 2.0, med en helt ny type verktøy basert på de samme prinsippene vi finner i Web 2.0 og sosiale medier, sier Prof. Dr. Helmut Krcmar ved det tekniske universitetet i München.





Wave

Forskere i SAP har samarbeidet med Google for å utvikle et par prototyper basert på Wave-teknologien.

På vanlig måte gjør Google teknologien tilgjengelig gratis.

– Da vi gikk i gang med å bygge Wave så vi for oss en slags supermoderne plattform som skulle smelte sammen e-post, direktemeldinger og andre kommunikasjonsformer på en mye mer effektiv måte. I tillegg ville vi lage et verktøy hvor mange mennesker kunne kommunisere og utveksle dokumenter i sanntid, sier Lars Rasmussen, en av utviklerne bak Google Wave.

– Vi tror at slike verktøy vil bli viktige nye tilskudd, men de vil neppe endre det landskapet vi kjenner fullstendig. De tradisjonelle forretningsverktøyene vil leve videre som de solide og velprøvde plattformene de er blitt. Men for anvendelser som krever samarbeid vil de nye verktøyene utvikle seg kraftig i årene framover. Dette vil bidra til at innovasjonsprosesser som før var temmelig lukkete prosesser vil åpne seg opp, bli raskere og mye mer effektive, sier Timo Elliott, seniordirektør for strategisk markedsføring i SAP.





Gravitasjon

Den ene applikasjonen som de kaller Gravity gjør det mulig for parter å sitte sammen og jobbe på samme grensesnitt for å modellere forretningsprosesser.

Det som før var en jobb for individer kan nå åpnes opp og bli til et samarbeid hvor flere deltar i utviklingen samtidig.

– Flere tenker bedre enn én og det er ofte mer stimulerende å jobbe slik. Med Wave i bunnen har vi også utstyrt Gravity med det vi trenger av sikkerhet og andre egenskaper for å bli godtatt som et forretningsverktøy. Dette er et verktøy for voksne, sier Elliott.