Googles nye søkeinfrastruktur Caffeine skal gjøre giganten enda bedre.

Google med koffeinrush

  • IT

Google er allerede den mest brukte søkemotoren i verden, men det betyr ikke at selskapet lener seg tilbake og hviler på laurbærene.

Under panseret

I et innlegg på webmaster-bloggen til Google i går skrev utviklerne Sitaram Iyer og Matt Cutts følgende.

– I løpet av de siste månedene har et stort team Googlere jobbet med et hemmelig prosjekt, en nestegenerasjonsarkitektur for Googles nettsøk. Det er det første steget i en prosess som lar oss heve standarden på størrelse, indekseringshastighet, nøyaktighet, kompleksitet og andre dimensjoner. Den nye infrastrukturen sitter "under panseret" på Googles søkemotor, noe som betyr at de fleste brukerne ikke vil legge merke til forandringer i søkeresultater.

Webutviklere og powersøkere vil imidlertid kunne legge merke til noen endringer, skriver utviklerne, og Google åpner derfor en forhåndsvisning for å få tilbakemeldinger.

Konkurranse Google-utvikler Matt Cutts.

Konkurranse

Oppgraderingen har fått navnet Caffeine (koffein) og kommer etter at Microsoft har lansert sin nye søkemotor Bing og fått i land en avtale med Yahoo om samarbeid.

Disse tingene skal imidlertid ikke ha noe med hverandre å gjøre, ifølge Matt Cutts.

– Nei. Jeg elsker konkurranse på søking og vil ha mye av det, men denne endringen har vært under arbeid i månedsvis. Jeg tror den beste måten for Google å gjøre det bra på søking er å fortsette med hva vi har gjort i det siste tiåret: fokusere uforbeholdent på å gjøre søkekvaliteten bedre. Ingen bryr seg mer om søking enn Google, og jeg tror aldri vi vil slutte å forbedre oss, skriver han på sin egen blogg.

Caffeine kan testes på http://www2.sandbox.google.com/