FINNER RUTEN: Det er ikke mange tastetrykk som skal til for å få opp en kjørerute fra Oslo til Bergen. (Bilde: Odd Richard Valmot)

Google lanserer gratis navigasjon

Mindre datamengde:

  • Da Google gikk over til vektorkart i Maps tidligere i år, reduserte det mengden data som må overføres dramatisk. Ned til én prosent av datamengden, hevder selskapet.
  • Kartene blir tegnet opp dynamisk på mobilen basert på kompakte vektordata i stedet for å ta utgangspunkt i pikselbaserte bilder.
  • Selv om prosessoren må jobbe hardere mener Google at det sparer strøm fordi radiodelen i telefonen slipper å jobbe så hardt. I tillegg til at man sparer penger til data.
  • En rute på 20 km trenger ca. 200 kB. Da er Street view-bildet av destinasjonen inkludert.

Navigasjon i Google Maps:

  • Navigasjon er ikke noe nytt i Google Maps for Android.
  • Selskapet har lansert funksjonaliteten i mange land og har over 25 millioner brukere.
  • Brukerne har kjørt over 20 milliarder kilometer basert på disse ruteberegningene.
  • I dag er det Norge og Sverige som får tjenesten.

Det er sikkert ikke noe de tradisjonelle leverandørene som TomTom og Garmin liker, men i dag lanserer Google gratis navigasjon for Android.

Kjørerute

Alle som bruker Google Maps på operativsystemet Android helt tilbake til versjon 1.6 kan nå beregne en kjørerute. Når man åpner kart-appen får man tilgang til navigasjon som kan ta dem fra sted til sted. Enten de er bilister eller gående. Og ikke bare som piler på kartet, men også som rutebeskrivelse eller som oppleste instruksjoner. Alt på norsk selvfølgelig.

LANSERTE: Produktsjef for Googles mobilapplikasjoner, Darren Baker, introduserte Google Maps nye navigasjonsegenskaper for nordiske journalister.
Alle som bruker Google Maps på operativsystemet Android helt tilbake til versjon 1.6 kan nå beregne en kjørerute. Når man åpner kart-appen får man tilgang til navigasjon som kan ta dem fra sted til sted. Enten de er bilister eller gående. Og ikke bare som piler på kartet, men også som rutebeskrivelse eller som oppleste instruksjoner. Alt på norsk selvfølgelig. LANSERTE: Produktsjef for Googles mobilapplikasjoner, Darren Baker, introduserte Google Maps nye navigasjonsegenskaper for nordiske journalister. Odd Richard Valmot

Det kan det bli tøft og konkurrere mot noe som er helt gratis. Selv om det forutsetter at du har en Android telefon. For Google Maps for Mobile kan tilføre mer enn en vanlig bilnavigator kan. Kartene har vært på vektorformat en stund og det er lagt inn bygningsinformasjon i mange byer som gir et ganske realistisk bilde ruten man kjører.

Det er lett å kjenne seg igjen. Men google stopper ikke med vektortegninger. Man kan også bruke satellittbilder fra Google Earth eller StreetView. Med sistnevnte vil telefonen laste ned ekte fotografier og legge pilene oppå. Mer realistisk kan det knapt bli. Ulempen er selvfølgelig at StreetView bruker mye datakapasitet.

Ingen forretningsplan

Spørsmålet er selvfølgelig hvordan Google skal tjene penger på dette.

– Med navigasjon gjør vi som vi alltid har gjort. Vi lanserer en ny applikasjon som brukerne liker og så ser vi om det er mulig å tjene penger på den senere. Vi har ingen planer foreløpig om hvordan vi skal tjene på navigasjon ennå. Og vi har heller ingen onde planer om å drive de tradisjonelle leverandørene ut av markedet, sier produktsjef for Googles mobilapplikasjoner, Darren Baker.

Han tror at de høye dataprisene i utlandet er den beste beskyttelsen de tradisjonelle navigatorprodusentene har. De selges gjerne med kart over hele Europa og brukerne trenger ikke bekymre seg for datakostnader.

Likevel sier Baker at når man skal navigere til et annet land så vil appen laste ned kartene som treng og bufre dem. Om ikke kjøreturen er altfor lang vel og merke.

TREDIMENSJONALT: I mane byer er bygningen lagt inn som tredimensjonale vektormodeller. Det gjør at det er enklere å finne frem fordi man kjenner seg igjen samtidig som det ikke krever mye overføringskapasitet for å hente modellen.
TREDIMENSJONALT: I mane byer er bygningen lagt inn som tredimensjonale vektormodeller. Det gjør at det er enklere å finne frem fordi man kjenner seg igjen samtidig som det ikke krever mye overføringskapasitet for å hente modellen. Odd Richard Valmot

Enkelt

I en vanlig navigator får man ikke mye hjelp med adressen. Det gjør man i Google Maps og slik er det med navigasjonen også. Man trenger ikke taste seg gjennom land og byer. Ofte er det nok med en sånn passe nøyaktig gateadresse eller navnet på et selskap.

Staver du feil får du forslag til hva det kan være. En annen fordel med å hente kartene direkte fra Google er at man slipper å tenke på oppdatering. Det er alltid siste utgave man får. Brukerne får valg om de vil unngå store veier eller bomveier.

I Sverige blir navigasjon lansert med trafikkinformasjon som forteller hvor det er bilkø. Google håper å få det på plass i Norge i løpet av året. Den vil være basert på informasjon som de får fra underleverandører, men også fra brukerne som kan velge å la telefonen sende tilbake informasjon om hvor man er og hvor fort man beveger seg.

Når det er på plass vil navigasjonen automatisk finne en rute med minst mulig kø.

Kompass

Når man kjører eller går kan man velge om kartet skal peke mot nord eller mot destinasjonen. Det er nok spesielt praktisk hvis man er til fots.

Man kan også skru ulike lag av og på slik som bensinstasjoner, restauranter eller parkering og man kan i beste Googlestil søke i en kjørerute.