- Google betaler Apple en milliard neste år

Så mye må Google betale for å få lov til å ha søkemotoren sin på iPhone og andre iOS-enheter.

Hvem som skal velges som standard søketilbyder på en mobilplattform er slett ikke noen tilfeldighet. Grunnen til at Google tilbyr søketjenester som standard i iOS er ikke så enkel som at Apple mener dette er den beste søketjenesten. 

Google betaler nemlig Apple og andre betydelige pengesummer for å være standard søkemotor. Og summen Google betaler Apple øker stadig. I 2009 punget Google ut 82 millioner dollar for å være internettsøket i iOS. I 2010 var summen oppe i 178 millioner dollar, i 2011 470 millioner, og i 2012 var summen oppe i 701 millioner, ifølge beregninger fra Morgan Stanley.

Kan passere en milliard dollar i 2014

De anslår at Google må ut med 701 millioner dollar i år, eller 3,8 milliarder kroner, for å være søkemotoren i iOS. Og neste år forventes det at summen passerer en milliard dollar, eller 5,5 milliarder kroner, skriver Techcrunch.

Grunnen til den den bratte økningen er ikke bare at det blir flere og flere iOS-enheter, men også at Microsoft har presset på for å få til avtaler om søk via sin egen tjeneste Bing. Bing brukes som standard på Nokia- og BlackBerry-enhter, i tillegg til Windows Phone.

Til sammenligning betalte Google Mozilla, som lager nettleseren Firefox, 200 millioner dollar i 2012. De betaler også andre selskaper for å være standardsøkemotor.

Googles egne Android-plattform bruker selvsagt deres egne søkemotor. Android er den klart største plattformen, og Samsung er den største aktøren i dette markedet. Dersom Android fortsetter å dominere mobilmarkedet kan det tenkes at Google vil tilby Apple mindre penger for at de skal tilby deres tjenester i fremtiden.

Bruker mer enn de tjener

Det er heller ingen hemmelighet at Apple ønsker å kvitte seg med så mange av Googles tjenester på egne produkter. Det er derfor ikke utenkelig at Apple vil kvitte seg med Google som søkemotor på iOS i fremtiden.

Interessant nok betaler Google Apple mer penger enn de genrerer direkte fra iOS-brukerne. Det er altså åpenbart slik at informasjon om brukerne er verdt mye for Google.

Kilde: Techcrunch.com