AKER-VARIANT: Aker Solutions en en av to altarnativer som kjemper om EPC-kontrakten for Goliat-utbyggingen. Dette er en flytende betong-konstruksjon med røtter tilbake til Condeep. (Bilde: Eni)
MILJVENNLIG: - Vi har fptt uavhengige selskaper til å vurdere miljøpåvirkningene fra Goliat. Løsingen vi har valgt er den sikreste, sier Arild Glæserud. (Bilde: Anders J. Steensen)
Sevan Marine vil levere denne plattformtypen til Enis Goliat-felt. (Bilde: Sevan)

Goliat utsatt ett år

  • Olje og gass

Stavanger: Eni får ikke satt i gang med innkjøp i tide til å rekke planlagt oppstart.

Det får følger.

– Vi har utsatt produksjonsstart til 2013 fordi vi ikke kan få plattformen ferdig til produksjon i 2012, sier teknisk direktør i Eni, Aril Glæserud.

Velger konsept

Eni har fortsatt som mål å levere plan for utbygging og drift i januar etter at endelig valg av plattformkonsept gjøres før jul. Valget står mellom to typer, enten en fra Aker Solutions eller Sevan Marines sirkelrunde plattform.

Les også:

- Vi får ikke lov til å bestille utstyr før etter at prosjektet er godkjent i Stortinget, sannsynligvis i slutten av vårsesjonen. Da blir tiden for knapp for å få prosjektet klargjort til 2012, sier Glæserud.





Må omdisponere rigg

For prosjektet betyr det også at borestart er forskjøvet med et år. Eni har en ny 6. generasjons rigg under bygging, Scarabeo 8.

Den er i siste fase av bygging i Italia i disse dager. I stedet for å vende nesen nordover, vil Eni høyst sannsynlig bore noen produksjonsbrønner utenfor Vest-Afrika, før den setter kursen mot våre farvann.





Marulk framskyndes

– Vi vil framskynde Marulk slik at vi kan bruke riggen der før den går til Goliat, sier Glæserud.

Marulk er et Eni-operert felt 21 kilometer sørvest av Norne. Det vil bli bygget ut med en undervannsløsning med tilbakeføring av olje og gass til Norne for å produseres der.

Plan for utbygging og drift av Marulk vil bli levert i løpet av 2009, og produksjonsstart er planlagt i 2011.





200 nye jobber

Eni fastholder sin konklusjon om at det er en fast, sirkulær plattform med lasting offshore som er best egnet for utbyggingen av Goliat.

De har vurdert andre muligheter, men mener det blir for dyrt. Slik utbyggingen er planlagt i dag er kostnadsestimatet på 27 milliarder kroner.

Det dyreste alternativet, alt til land, er estimert til vel 40 milliarder kroner, pluss at teknologien ennå ikke finnes.

– Vi håper at vår konklusjon får medhold i Olje- og energidepartementet og Stortinget. Vi ønsker å komme i gang så fort som mulig med utbyggingen av det første oljefeltet i Barentshavet. Totalt regner vi med at rundt 200 personer i Hammerfest-regionen kommer til å bli sysselsatt med Goliat, forteller Glæserud.





Lett olje

Oljen på Goliat er av meget høy kvalitet, API 40. Det er bedre enn for vanlig Brent-kvalitet.

– Vi regner det for lite sannsynlig at vi kommer til å søle olje på havet med den lastemetoden vi skal ha. Det er en tradisjonell løsning med slange fra det flytende produksjonsskipet til shuttletanker. Titusenvis av slike operasjoner er gjennomført uten oljesøl. Vi bruker ingen undersjøiske lasteoperasjoner slik som på Statfjord. Derfor vil det alltid være gode muligheter for visuell overvåking i tillegg til at vi har utstrakt instrumentering i lastesystemet, sier Odd Vårdal i Goliat-prosjektet.





Lav sannsynlighet for oljesøl

Oljen fra Goliat mellomlagres i tanker i skroget. Skroget er meget godt sikret.

Stigerør fra havbunnen og opp til flyteren er beskyttet av skroget, og ikke eksponert for vær og vind. Dette reduserer mulighetene for lekkasjer betydelig.

Siden oljen på feltet er svært lett, er sannsynligheten for skadelig miljøpåvirkning lav.

Undersøkelse har vist at det ikke er spor etter skadelig miljøpåvirkning etter det store utslippet på Statfjord A like før jul i fjor.

Det skyldes at lette oljer piskes ned og løses opp i vannet ved dårlig vær.