E-SKUM: PE-skum under montering i tunnel før sprøytebetong. (Bilde: Statens vegvesen)
GODKJENT: ¿ PE-skum er et godkjent alternativ, men vi har fokus på utvikling og bruk av andre materialer i fremtiden, sier seksjonsleder geo- og tunnelteknikk i Vegdirektoratet, Ruth Haug. (Bilde: Hilde Marie Braaten, Statens vegvesen)
BRANNFELLER: Det har vært mange alvorlige tunnelbranner de siste årene i Europa. (Bilde: Statens vegvesen)

Godtar PE-skum i tunneler

  • Bygg

Vegdirektoratet vil også godkjenne PE-skum i nye tunneler, men ser helst at andre materialer benyttes.

– I fremtidige tunneler vil denne metoden også være en av de godkjente alternativene, men utvikling av andre metoder og materialer vil ha høy fokus, sier Ruth Haug, seksjonsleder geo- og tunnelteknikk i Vegdirektoratet.

Fare

– Det vil alltid være en diskusjon om det verste som kan skje, for eksempel en ugunstig påkjørsel i en tunnel. Dette vil man neppe kunne bygge seg ut av. Ulykken i Eidsvolltunnelen i 2006 bekrefter mye av det forsøk viser. I en anleggs- og monteringsfase vil man måtte operere med utildekket PE-skum som utgjør en brannfare og må behandles deretter, sier Haug.

Vann og frostsikring

Brann i tunneler er ofte relatert til problemstillingen rundt vann og frostsikring.

– Frostsikring innebærer en form for isolasjon, og her ligger kjernen. Det har vært økende fokus på brann i tunnel siden midten av 1990-årene og spesielt rundt årtusenskiftet da man hadde en rekke større branner med tragiske konsekvenser i Europa, sier Haug.

Flere branner

Hyppigheten av branntilfeller ser ut til å øke, trolig både som en konsekvens av økt trafikktetthet og endring i brennbarheten i kjøretøyene.

– Et stadig større behov for elektrotekniske installasjoner øker også behovet for brannbeskyttelse i tunnelkonstruksjonen. På bakgrunn av dette har også veieiers kunnskap og retningslinjer utviklet seg mye de 10 siste årene, sier Haug.





300 grader

PE-skum smelter ved 120-130 grader, men temperaturen må opp i ca 300 grader før PE-skummet tar fyr.

– Med rett påført brannbeskyttelse – det vil si minimum 8 cm nettarmert sprøytebetong tilsatt 2 kg PP fiber (Polypropylenfiber) per kubikkmeter – tåler løsningen opptil 1200-1300 grader uten at PE-skummet tar fyr, sier Haug.

Alternativer

Hun opplyser at det benyttes forskjellige vann- og frostsikringskonstruksjoner i de ulike tunnelklassene.

– I tunneler med lave trafikkmengder og mindre frostmengder finnes det i dag mange løsninger å velge mellom. Gjertsenduk er en variant som er en membran som også er fullskala branntestet . Den har vist at den ikke medvirker til videre brann. Den smelter der det brenner, og blir stående ved brannens randkant, sier Ruth Haug.

For tre år siden sa Vegvesenet dette: Slutt på PE-skum i norske tunneler

Brannfarlige tunneler