ENKELT: ¿ Vårt antikollisjonssystem er enkelt og kan brukes for de fleste luftfartshindre. Alt er satt sommmen av standrdkomponenter, forteller Roger Hansen i Protura AS (Bilde: Anders J. Steensen)
PÅ HØYSPENTLEDNINGEN: Denne makøren settes på høyspentledningen. Ekstra strømtilførsel er unødvendig, siden den heter kraft direkte fra ledningen den hengeer på. (Bilde: Anders J. Steensen)

Godkjenner nytt flyvarslingssystem

  • datatele

Luftfartstilsynet skriver i godkjennelsen at Proturas aktive flymarkørsystem kan gi bedre muligheter for å merke luftfarthindringer enn dagen systemer.

Traffic Advisory Systemet, TAS, som gir både lydsignaler og visuelle signaler vil gi en bedre merking enn det dagens regelverk krever.

TAS antikollisjonssystem kan brukes for mange forskjellige luftfartshindinger.

– Systemet kan brukes for bruer, vindturbiner, høyspentledinger, radiomaster, eller hva som helst som stikker opp i luften. Det er basert på bruk av godkjent radioutstyr som brukes for flyenes antikollisjonssystem, forteller adminstrerende direktør Roger Hansen.





Måler avstanden til flyet

Systemet som monteres på høyspentledningen betår av to forskjellige enheter. Den ene enheten er en aktiv radio som kontinuerlig sender ut et signal på 1030 MHz for å varsle luftfarten om at det er en hindring. I flyet sitter en transponder som svarer senderen.

Svaret fra flyet sendes ut på 1090 MHz-båndet. På bakken er det montert fire antenner, som ved at det kompenseres med luftrykket, gjør det mulig å beregne avstanden til flyet automatisk.

Når avstanden er tre nautiske mil gis en signal til markørene på høyspentlinjen slik at disse tenner. Dersom flyet fortsetter sin farefulle ferd mot kraftledingene kan det sendes ut et retningsbestemt signal som gir en alarm i cockpit om en luftfartshindring forut. Dersom flyet fortsatt flyr samme kurs, utløses en alarm via VHF-radio som varsler piloten om at finnes en kraftledning forut.





Standard komponenter

Radiosystemene lages i Tyskland og USA, mens markøren og systemet sys sammen på Billingstad. Systemet kan justeres for forskjellige avstander og soner, alt mellom 1 og 21 nautiske mil.

Radiosender og transponder er standard utstyr godkjent av internasjonale luftfartsmyndigheter og er installert i alle fly med automatisk kollisjonssystem. – Dersom det arbeides på linjen med helikopter, hvilket er vanlig under vedlikehold, så er det mulig å slå av systemet, forteller Hansen.

Dersom det oppdages fly innefor det gitte fareområdet, rapporter systemet via mobiltelefon (GPRS) til en overvåkingssentral som logger alle hendelser. Også markørene tennes ved det GPRS signal. På hver markør er det montert LED lyslister og kraftig blinkende lys.





Henter kraft fra høyspentlinjen

Protura har selv utviklet en kraftforyningsenhet i markøren som henter kraft fra høyspentledningen. Den gir spenneing ut til lys LED og lamper på 13,8 V. – Vi er stolte av kraftforsyningen. Den er helt uavhengig av strømstyrken i kraftledningen. Vi har brukt lang tid på å komme frem til denne enheten som ikke brennes eller kortsluttes, men som fungerer sikkert i årevis, sien Hansen.

Protura blir konkurrent med et annet norsk varslingssystem, utarbeidet av Ocas. Det er basert på radar og krever ikke noe ekstra utstyr i flyene.