Gnistfritt med wolfram

Ågotnes/Bergen: En liten verktøybedrift på Sotra ved Bergen har utviklet og satt i produksjon et nytt gnistfritt slipe, frese- og kuttesystem. Daglig leder Reidar Olsen i Saftety Tools Allmet konstaterer at verktøyet er godt mottatt i oljebransjen.

– Vanlig slipeverktøy forårsaker mye støv, gnister og støy. Vi har i stedet utviklet verktøy med kuttehoder av wolfram, sier Olsen, som for fem år siden sluttet i sin tidligere jobb for å jobbe videre med idéen. Prosessen skjøt fart da Statoil fattet interesse for produktet og dannet en utviklingsgruppe sammen med Atlas Copco, Statoil ved LUP og Safety Tools Allmet.

Fasettslipt wolframoverflate

I dag foreligger en serie med ti verktøy basert på prinsippet om bruk av ekstremt hard wolfram og en mønstret overflate som «klipper» bort metallpartikler. Verktøyet monteres primært på pressluftutstyr, og roterer med en hastighet på 2-3000 omdreininger i minuttet.

En vinkelsliper har en hastighet på ca 12 000 omdreininger. Da oppstår slipegnistene; glødende metallfliser slynges gjennom luften og oksygenet i luften får temperaturen til å stige helt opp til 1800 grader.

– Vi unngår dette. Uansett belastning er det umulig å oppnå høyere temperaturer enn ca 180 grader i slipefeltet, og under ordinært arbeid som retting av sveisekanter eller malingssliping kan man uten fare ta på verktøyet og materialet. For tøffe tak er verktøyet utstyrt med mulighet for luft- eller væskekjøling.

Andre fordeler er at det ikke dannes støv, minimal partikkelspredning og et støynivå som er lavt nok til at hørselsvern som regel ikke er påkrevet. Avvirkningsgraden er god, og verktøyet er lett å kontrollere.

– Verktøyet er testet på alle ståltyper, samt titan, aluminium, plast, keramikk, glassfiber og endatil tre. Vi har solgt dette til folk som jobber med trearbeider, sier Olsen.

Høy innkjøpspris

– Ulempene er prisen. Et hode koster flere tusen kroner, og selv om levetiden er lang, nøler verksteder med å investere i wolfram. Mange eiere er nok også engstelig for mulig svinn. Da hjelper det ikke at prisen på sikt er konkurransedyktig med vanlige metoder, og mye bedre om man trekker inn HMS-aspektet.

Olsen er opptatt av sikkerhet under metallbearbeiding.

– Det er svært mange skader i verkstedsindustrien. Mange uhell kunne vært unngått eller redusert med vårt utstyr.

I oljeindustrien betyr innkjøpskostnadene mindre. Der er man mer opptatt av sikkerhet og av å unngå driftsstopp under arbeidet. Statoil anbefaler Saftety Tools Allmets produkter på sine installasjoner. Aker, Kværner og ABB er noen av de andre selskapene som har tatt verktøyet i bruk.

Og nye bruksområder åpner seg:

– Bransjen går i stadig større grad over til bolting. Tidligere måtte man åpne opp boltehull som ikke passet med håndfil. Det tok tid. Med vårt verktøy går dette på sekunder.

Nye produkter

Den første wolfram-modellen ble konstruert for å runde av platekanter på begge sider samtidig. Dette må gjøres korrekt om man skal få korrekt tykkelse på malingsfilmen, og var et tidkrevende arbeid. Verktøyet fungerte bra, og inspirerte til videre utvikling.

Men alle kuttehodene er små og upraktiske ved arbeid på større flater. En slipeskive er derfor neste mål.

– Dette tar tid. Vi må tenke oss nøye om før vi bestiller prototyper. De er ikke billige, og vi bør helst ikke bomme.

Men Safety Tools Allmet har tid til utvikling, produktene er sikret med omfattende patenter. Og så vidt jeg vet er vi alene på verdensmarkedet, avslutter en fornøyd Reidar Olsen.

Må til utlandet

Saftety Tools Allmets verktøyserie produseres i utlandet, ettersom ingen norske bedrifter i følge Olsen klarer oppgaven. Han antyder at én bransje vet hvordan så eksotiske materialer kan bearbeides: Våpenindustrien.

– Jeg kan ikke si hvor vi får produsert verktøyet, men dette forklarer hvorfor prisen blir høy. Wolfram er i seg selv dyrt, og mønsteret kuttes med diamantvertkøy. Temperaturen under produksjonen av verktøyet går opp mot 3500 grader.

Tøffe tester

Verktøyene har bestått tøffe tester. Den første testen ble gjennomført ved Christian Michelsen Research i 1997. Senere tester utført av GexCon/CMR bekrefter at verktøyet ikke kan forårsake branner, selv ikke når det slipes over et fat med kokende bensin og spon fra slipingen faller ned i bensinen. Verktøyet er også testet i acetylen, i propan og over kokende tynner.

I dag finnes det ingen konkrete krav til denne typen verktøy, men i 2003 blir det innført nye EU-regler. I følge Reidar Olsen tilfredsstiller verktøyet disse kravene, og Statoil har allerede godkjent verktøyet for «kaldt arbeid på vanlig stål».

Saftety Tools Allmet

Verktøy- og ingeniørbedriften Safety Tools Allmet holder til på oljebasen Ågotnes på Sotra, vel tre mil fra Bergen sentrum.

Bedriften ble startet i 1998 og importerer og selger ulike typer håndverktøy og slipemidler, i tillegg til de omtalte gnistfrie slipeverktøyene. Saftety Tools Allmet har i dag to ansatte. Omsetningen var i 2000 på noe under to millioner, og driften gikk da i balanse.