Dette Airbus 340-600-flyet skulle gjennom en i utgangspunktet rutinemessig motortest noen dager før flyet skulle overleveres Etihad Airways i De forente arabiske emirater. (Bilde: JEAN-PHILIPPE ARLES )

Glemte bremsene

En rekke grove prosedyrefeil, men ingen tekniske feil på flyet.

Det er den franske havarikommisjonens foreløpige konklusjon etter ulykken ved Airbus-hovedkvarteret torsdag 15. november.

Fem personer ble skadd da et Airbus 340-600-fly kjørte løpsk og dundret inn i en støymur under en motortest på Toulose Blagnac-flyplassen i Sør-Frankrike.

Glemte klosser

Både vitneforklaringer og flyets ferdskriver viser at hjulene ikke var blokkert med klosser før motortesten som går ut på at jetmotorene ruses opp. Kun parkeringsbremsene var aktivert. På Airbusen er parkeringsbremsene konstruert slik at de benytter reservebremsene, ikke hovedbremsesystemet, skriver danske ingeniøren.dk.

En annen grov prosedyrefeil var måten motorene ble testet på.

Full gass

Etter boka skal motorene gasses opp én og én med motgass på motoren på motsatt side for å hindre flyet i å trekke skjevt.

I dette tilfellet ble samtlige fire motorer på A340-en kjørt opp relativt kraftig på samme tid. Parkeringsbremsen ga etter, og uten klosser foran hjulene tok flyet i vei bortover asfalten.

Ifølge den foreløpige rapporten tok det 1-2 sekunder med akselerasjon før noen slapp parkeringsbremsen og trykket på hovedbremsen.

Sen reaksjon

Det skal ha gått ytterligere elleve sekunder før noen tenkte på å ta ned gassen på de fire jetmotorene. Det skjedde kun to sekunder før flyet krasjet inn i muren og ble totalskadd.

– Det finnes ingen bevis for feil på verken motorer eller bremser, sier assisterende direktør Yannick Malinge i Airbus flight safety til Flightglobal.

Se også: BILDESERIE: Airbus A380 i Norge

Kjempeflyet på plass i Norge