VEKST: I dag går 51 containerskip med Cavotec'ssystem for landstrøm, og etterspørselen er stor.FOTO: COLOURBOX.COM (Bilde: colourbox)
MILJØKRAV: Markedssjef Frank Y. Grøstad og teknisk direktør i Cavotec, Terje Hansen mener at stadig flere havner vil bli pålagt å kunne tilby landstrøm.

Gjør skipene mer miljøvennlig

  • Kraft

CAVOTEC

Cavotec er representert i 30 land på fem kontinenter. Selskapet ble stiftet i 1974 og har over 550 ansatte. I Norge har selskapet salgskontor i Drammen, Cavotec Norge AS, og produserer industrielle radiofjernstyringer i Stjørdal, Cavotec Micro-Control AS.

Cavotec Norge AS hadde en omsetning i 2006 på ca. 37 millioner norske kroner, og Cavotec-gruppen (2005-tall) hadde en omsetning på 85 millioner euro.

Selskapet har siden tidlig 80-tallet jobbet med å kunne tilby landstrøm til skip som ligger i havn.

Først ute var Stockholm Havn. Siden den gang har Cavotec hatt oppdrag i blant annet Gøteborg og Los Angeles i California.

Forurensingsbomber

Aldri før har det vært fraktet mer gods på verdens hav. Til en hver tid er om lag 35.000 skip på vei mellom to havner.

De står for en stor del av uønskede utslipp av klimagasser, og mye slippes ut av skip som ligger til kai for egen maskin. Dette har blant annet fått myndighetene i California til å reagere.

Påbud

– Vi har jobbet mye i USA, hvor det nå stilles krav til flere og flere havner. LA har kommet langt. Landstrøm vil bli påbudt. Dette vil også komme til Norge, mener salgsingeniør i Cavotec, Frank Y. Grøstad.

Han viser til at FNs sjøfartsorganisasjon "International Maritime Organization" (IMO) har foreslått at skip i havn bør få sin kraftforsyning fra land.

Har utviklet eget system

Cavotec er et internasjonalt selskap som operer over hele verden i mer enn 30 land.

Selskapet har utviklet et nytt todelt system for landstrøm, som de har gitt navnet AMP (Alternative Maritime Power).

– Dette er et system som vi er veldig alene om. Hvert skip får en kabeltrommel og en transformator plassert om bord. Skipene får tilført den spenningen og strømmen de trenger gjennom et pluggbart koblingspunkt på kaia, forklarer teknisk direktør i Cavotec, Terje Hansen, som etterlyser en internasjonal spenningsstandard for skipstrafikken.

– Det finnes ikke i dag, men det jobbes mot å få det til. 11 kV kan bli standarden. Det må lages en norm for alle skip og havner i verden.

Satser på godstrafikken

Det er spesielt containerskipene som Cavotec har siktet seg inn i mot. Godstrafikken er i voldsom vekst over hele verden.

Disse skipene ligger ofte forholdsvis lenge til kai med motor eller hjelpemotor i gang for å opprettholde kraftforsyningen. Det gjør det både mer hensiktmessig å koble seg til landstrøm, samt at utslippsgevinsten blir større.

– I dag er det 51 skip som går med vårt AMP-system. Innen 2008 skal 14 prosent av alle nybygde containerskip ha installert eller lagt til rette for AMP, sier Grøstad, som mener at spesielt USA, Japan, Kina og Tyskland ligger langt fremme på dette området

Urealistisk?

Her i Norge er derimot ikke havnevesenet særlig glad for at det kan gå mot et internasjonalt påbud om landstrøm.

De mener kravet er urealistisk og at det kan føre til kraftkriser flere steder i landet. For skipene krever enorme mengder energi.

– Akkurat det problemet kan ikke vi løse, sier Grøstad i Cavotec. Det har derimot ikke vært et hinder for havner i andre land og Havnevesenet vil nå se nærmere på saken.

– Havnestyret har bedt om en redegjørelse om hva som skjer internasjonalt. Ut i fra hva de kommer frem til vil vi se videre på saken og eventuelt vurdere praktiske tiltak og muligheter, sier Torild Jørgensen, miljø- og kvalitetssjef i Oslo Havn, som de siste årene har opplevd en stor vekst i godstrafikken.

















Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.