Gjett hvem som er størst

Analytiker i 2007: - Jeg tror ikke Apple kommer til å bli en stor aktør i dette i det hele tatt.

Det er ikke lenge siden Nokia var den ubestridt største produsenten av smarttelefoner målt i markedsandel. I andre kvartal 2007 hadde Nokias smarttelefoner over halvparten av markedet.

Analyseselskapet IDC har sett på tallene for andre kvartal i år, og plasserer nå Nokia som verdens tredje største produsent.

Førsteplassen inntas nå av selveste Apple, med en total markedsandel på 19,1 prosent i andre kvartal i år. Dette skyldes en økning på hele 141,7 prosent flere solgte enheter sammenlignet med samme periode i fjor.

På andreplass finner vi Samsung, med en total andel på 16,2 prosent. Det interessante her er imidlertid hvor mange flere telefoner de har solgt. IDC har regnet seg frem til at Samsung har hatt en økning på 380,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Nokia sliter

Nokia har på sin side gått på en saftig smell. De har en andel på 15,7 prosent, som er en nedgang på 30,4 prosent i forhold til andre kvartal 2010.

RIM og HTC havner som nummer fire og fem på listen, og mens RIM har hatt en liten vekst noterer IDC at HTC har vokst 119,5 prosent i antall solgte enheter.

Totalt sett har smarttelefonmarkedet vokst med 65,4 prosent i forhold til samme periode i fjor, ifølge IDC. Det ble solgt 106,5 millioner smarttelefoner i andre kvartal.

Android størst

Analyseselskapet Canalys presenterte 2. august sine tall for andelen til de forskjellige smarttelefonoperativsystemene. De anslår at Android brukes av 48 prosent av verdens smarttelefoner, mens Apples iOS har 19 prosent av markedet.

Spådde fiasko

Da iPhone dukket opp i 2007 var det mange som var kritiske til Apples telefon. Mange hadde liten tro på konseptet, og flere spådde at Apple kom til å slite hardt.

Teleanalytiker John Strand i Strand Consult sa i et intervju med Amobil.no at telefonen hadde uimponerende spesifikasjoner og altfor høy pris. Han mente at den ikke ville slå an hos de unge siden den ikke hadde tastatur, og at den overhodet ikke var noen trussel mot Sony Ericssons eller Nokias musikktelefoner.

I et intervju med New York Times sa Edward Snyder hos Charter Equity Research at de eldre kundene som hadde råd til telefonen ikke ville komme til å bry seg om alle de avanserte funksjonene, mens de yngre kundene ikke ville like hvor mye telefonen kostet. Og han fortsatte:

- Jeg tror ikke Apple kommer til å bli en stor aktør i dette i det hele tatt.

Bill Plummer, visepresident for Nokias multimediagruppe i Nord-Amerika sa i samme artikkel at han ikke trodde iPhone ville bringe noen fundamentale endringer i markedet. Han sa videre at iPhone var en evolusjon av status quo.

Sitatene trenger neppe noen ytterligere kommentarer nå, fire år senere.

Kilder: Engadget.com, Amobil.noNYtimes.com