VANT PÅ STIL: Høgskolen i Østfold vant designprisen i årets Shell Eco-marathon med bilen Frost. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
NY REKORD: Her har NTNUs DNV Fuel Fighter kommet i mål på siste konkurransedag, og hele laget vet at det er blitt rekord. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Gjerrige trøndere vant økonomirace

DNV Fuel Fighter

Karbonfiber monocoque (ytre skall)

Hjuloppheng av karbonfiber/aluminium

16 tommers karbonfiberfelger

Dimensjoner: Lengde 2,5 m, bredde 1,2 meter, høyde 1 meter

Motor: SP300 fra SmartMotor (600 Watt)

Brenselcelle: Ballard Mark 1020 (1600 Watt)

CdA-verdi: ~0,15

Totalvekt: 80 kg

Maksimal hastighet: 25 km/t

Frost (Polar Bear Design)

Karosseri: Epoksyarmert karbonfiber

Farge: Glacier Frost Mica

Ruter: Lexan (Polykarbonat)

Drivstoff: Etanol (E100)

Dimensjoner: Lengde: 2,98 meter, bredde 1,3 meter, høyde 1,01 meter

Estimert totalvekt: 102 kg

Dette er femte året Høgskolen i Østfold deltar i SEM

Shell Eco-marathon (SEM)

Shell Eco Marathon utfordrer framtidens ingeniører til å designe, bygge og kjøre en bil som skal bruke minst mulig energi.

Den samler 2500 studenter fra høyskoler og universiteter fra hele Europa for å konkurrere om å utvikle verdens mest energiøkonomiske, miljøvennlige og innovative biler for framtiden.

SEM er verdens største billøp av denne typen, og har vært arrangert i Frankrike siden 1984. I år ble løpet flyttet til EuroSpeedway Lausitz som ligger åtte mil nord for Dresden.

LAUSITZ: De to norske deltakerbilene bet solid fra seg i Shell Eco-marathon som ble arrangert i Lausitz sørøst i Tyskland sist helg.

Verdensrekord

Høgskolen i Østfolds lag Polar Bear Design vant prisen for beste design i urban concept-klassen, mens NTNU satte verdensrekord i samme klasse.

Imponerende 1246 kilometer på én liter bensinekvivalent klarte NTNU-bilen DNV Fuel Fighter, og knuste dermed den tidligere rekorden på 848 km. I tillegg vant trondheimsstudentene CO 2-prisen for minst utslipp.

– Vi har jobbet hardt og lenge med bilen. Det var utrolig deilig at vi fikk bekreftet at vi har designet den mest energieffektive bilen, sier Fuel Fighter-talsmann Stian Christensen.

Vidt forskjellige biler

Selv om begge de norske bilene stilte i samme klasse, urban concept, var det to vidt forskjellige prosjekter: Der østfoldingenes bil «Frost» av utseende har et genfellesskap med supersportsbiler, kjørte den med standard Honda mopedmotor. Det var ingen biler på Lausitzring som folk flokket seg mer om enn Frost.

Det var kanskje ikke like mange som snudde seg etter NTNUs Fuel Fighter. Til gjengjeld er innmaten desto mer spennende med en brenselcelle fra Ballard/danske H2 Logic som hjerte.

– Vi satset på det vi kan best, nemlig design og karosseri. Vi klarte å levere et helhetlig godt produkt med uvurderlig hjelp fra våre sponsorer, blant annet Eker Design. Det er mye kompetanse i østfoldbedriftene, sier leder Steinar Holøs i Polar Bear Design.

Han peker på hvor spennende det ville vært med et HiØ/NTNU-samarbeid.

Fransk ecoerfaring

DNV Fuel Fighter er en hydrogenelektrisk bil. Ifølge Hanne Flåten Andersen og Anders Gellein har de med bidrag fra H2 Logic og Sintef klart å oppnå en virkningsgrad på over 60 prosent fra brenselcellen. De forteller at strømmen ble generert og levert rett til elektromotoren uten mellomlagring på kondensatorer og regenerativ bremsing. Etter å ha simulert baneprofilen, konkluderte de med at det var mer å tape enn å vinne på den ekstra vekten.

I tillegg hadde NTNU et ess i ermet, nemlig sjåføren Emile Claire Yvonne Vallee. Hun er en utvekslingsstudent som har kjørt Shell Eco-marathon to ganger tidligere for et fransk lag.

Urban concept stiller krav til bilene at de skal ligne ordinære gatebiler, som for eksempel at de skal ha fire hjul, en viss hjulbredde og lys.

– Men du kan si at vi har hentet elementer fra prototypklassen, forteller Gellein.

3771 km/l

Det er riktignok et stykke opp til den beste prototypbil. Den franske bilen Microjoule fra Nantes satte også verdensrekord med 3771 kilometer på energimengden til én liter bensin.

På tross av to priser til NTNU, legger ikke laget skjul på at det var surt å ikke vinne den såkalte sikkerhetsprisen, slik fjorårets NTNU-lag gjorde. Det skyldes spesielt at DNV i år har kommet inn som hovedsponsor.

Ellers i SEM gjorde Danmark seg bemerket med DTU-laget som vant hydrogenklassen for prototypbiler med 3549 km/l.

Svensk bilindustri er hardt presset for tiden, og slik sett var det symptomatisk at Sverige stilte med fem biler som ikke vant noen priser.

Se flere bilder på TU.no/energi