SAAB-sjef Jan Åke Jonsson orienterer onsdag om situasjonen for bilfabrikken etter at GM leverte sine planer for omstrukturering av selskapet til amerikanske myndigheter tirsdag. (Bilde: Scanpix)

Gjenoppstår som selvstendig selskap

  • Industri

På en pressekonferanse i ettermiddag leverte Saab ut en pressemelding med følgende tittel: «Saab Automobile på vei mot selvstendighet»

– I dag innledes et nytt kapittel i Saabs historie. Etter 20 år med utenlandsk eierskap ligger framtiden for Saab Automobile atter i svenske hender. På fredag godkjente Vänersborgs tingrett søknaden om omstrukturering, heter det i meldingen.

Les også: Saabs søknad innvilget

Selvstendig enhet

Saab-sjef Jan Åke Jonsson skriver i meldingen at i dag innledes et nytt kapittel i Saabs historie og selskapet gjenoppstår som selvstendig enhet.

– Veien framover kommer til å være alt annet enn lett. Mange har allerede blitt rammet hardt av krisen i industrien og oppofringer kommer til å være en del av framtiden også. Men etter en periode med tøffe beslutninger kommer vi til å ha lagt grunne for en ny start, skriver Jonsson.

Han viser til at selskapet har en merkevare med sterk forankring i Sverige og internasjonalt, en effektiv produksjon og en sterk modellportefølje.

Kommer til å bli tøft

– Derfor har vi valgt denne veien. Det kommer til å bli tøft, men det engasjement som finnes for den svenske bilindustrien, og for Saab, kommer til å hjelpe oss i det arbeidet vi har framfor oss.

En søknad om såkalt «rekonstruksjon» ble i dag overlevert tingretten i Vänersborg, hvilket innebærer at selskapet beskyttes mot konkurskrav fra underleverandører og andre kreditorer. Selskapet har fått ni måneder på seg til å bli levedyktig, og de ansatte får lønn i perioden.

GM betaler regningene

Tidligere denne uken innførte Saab betalingsstans for sine underleverandører. Til di.se sier Bo I. Andersson, innkjøpsdirektør hos GM i Detroit, at selskapet kommer til å betale det skyldige, og fortsette å betale så lenge det lages biler hos Saab.

Den beskjeden er helt avgjørende for at Saab skal ha en sjanse til å leve videre. På torsdag stoppet en underleverandør, P-E Plats, sine leveranser til Saabs fabrikk i Trollhättan, i redsel for ikke å få betalt. Flere andre leverandører vurderte det samme.

Ifølge di.se skylder Saab rundt 1,7 milliarder svenske kroner til sine underleverandører.

Totalt skylder Saab penger til 1.340 selskaper. På grunn av tingrettens beslutning om å godkjenne omstruktureringen av selskapet kan de nå ikke begjære selskapet konkurs, skriver e24.se. Den største fordringshaveren er Saab-eier GM, mens flesteparten av selskapene er svenske.