Gjennombruddet

På prioriteringslisten til Kvalitetsutvalget står det at " Teknologi og design innføres som et eget fag i ungdomsskolen" og " Realfag og 2. fremmedspråk styrkes".

Ikke rart de jublet i NITO da utvalget la frem utredningen 5. juni. Med Svein Briså i spissen har NITO siden 1996 arbeidet med prosjektet Teknologi i Skolen. Fra å møte skepsis blant lærerne, blir prosjektet nå tatt i mot med åpne armer. Hvert år er flere skoler blitt med og i dag deltar 60 skoler landet over. Siden 2001 har Nasjonalt senter for rekruttering til naturvitenskapelige og teknologiske fag (Renate) ledet prosjektet.

Metoden har vært å inspirere lærere til å undervise i hvordan teknologi virker og hva den kan brukes til. Responsen fra elevene er langt bedre enn i andre realfag. Teknologi presentert på en morsom måte slår an både hos gutter og jenter. Plutselig er realfag blitt mer interessant.

Norge er et av få europeiske land som ikke har teknologi på timeplanen. Utredningen fra Kvalitetsutvalget skal nå ut på høring med frist 15. oktober. Deretter skal Utdannings- og forskningsdepartementet lage en stortingsmelding om innhold og struktur i grunnopplæringen. Dersom alt går etter planen, bør alle norske ungdommer ha teknologi på timeplanen fra 2004 eller 2005. I mellomtiden må Renate fortsette å berede grunnen ved å utvide antall skoler som er med i Teknologi i Skolen-prosjektet.

Parallelt er teknologi også på vei inn i lærerutdanningen. Seks høyskoler har teknologi i fagplanen, og flere kommer til. NTNU har startet egen utdanning for teknologi-lektorer.

Teknologi er kommet på dagsordenen. Teknologenes organisasjoner NIF (Tekna) og NITO må sørge for å holde presset oppe til teknologi er et obligatorisk fag i norsk skole.

Norge er et av få land som ikke har teknologi på timeplanen